راهکارنرم افزاری ویژه صنعت کاشی و سرامیک


صنایع کاشی و سرامیک یکی از صنایع کلیدی در کشور می باشد که استفاده از نرم افزارهای یکپارچه در شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک می تواند نقش موثری در عرضه محصولات مناسب و با قیمت رقابتی داشته باشد. بزرگترین چالش های پیش روی مدیران مجموعه های تولیدی کاشی و سرامیک و صنایع وابسته کنترل و نظارت بر فرآیندهای پیچیده تولید است. لذا نرم افزارهایی که برنامه ریزی و کنترل تولید را به درستی ثبت و ضبط و مدیریت نماید و بهای تمام شده محصول را به سرعت و با دقت محاسبه کند می تواند ضمن افزایش کنترل های داخلی و کارایی سازمان، به مدیران در تصمیم گیری بهتر یاری رساند. شرکت نرم افزاری سند پرداز پس از تحلیل و بررسی دقیق نیازمندی‌ها و با طراحی و تولید نرم‌افزار مناسب با افتخار راهکار ویژه صنعت کاشی و سرامیک را به مدیران این صنعت ارائه می نماید. با توجه به شرایط حاکم بر برنامه های راهبردی در صنایع کاشی و سرامیک که در چند پاراگراف به صورت مختصر تقدیم میگردد سیستمهای نرم افزاری که قدرت کنترل و برنامه ریزی تولید و با دقت کافی محاسبه بهای تمام شده محصولات به تفکیک عملیاتهای تولیدی را دارا میباشد در این صنعت مبتواند بسیار کاربردی و در تحلیل سودآوری و حاشیه سود به مدیریت واحدهای مختلف در هر کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک کمک زیادی کند. نگاهی به صنعت کاشی و سرامیک به‌ویژه کاشی‌های سرامیکی به صورت صنعتی در ایران، نشان می‌دهد که فعالیت این صنعت از سال ۱۳۳۹ آغاز شده و در ۵۰ سال گذشته همچنان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است. به‌صورت کلی ۱۲۳کارخانه کاشی و سرامیک در کشور مشغول فعالیت هستند و ظرفیتی که برای این مجموعه در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد شده، ۵۳۴میلیون مترمربع است. ۷۰۰میلیون مترمربع تولید هدف صنعت کاشی و سرامیک در چشم‌انداز ‌۱۴۰۴ است که از این میزان نیز باید ۵۰۰میلیون مترمربع صادر شود.
1a

هم‌ردیف صنعت خودرو

۷ رشته فعالیت‌های صنعتی دارای اولویت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به چشم می‌خورد که عبارتند از خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک. حضور کاشی و سرامیک در کنار صنایع دیگر مانند فولاد و خودروسازی نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.
2a

برنامه راهبردی

کسب جایگاه چهارم در جهان با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰میلیون مترمربع و ۲میلیارد دلار صادرات را می‌توان برنامه درنظر گرفته شده برای این بخش با ۸ هدف کلی دانست. افزایش سهم صادرات کشور در بازارهای جهانی، استخراج معادن و تولید محصولات کاشی و سرامیک در مقیاس اقتصادی ازجمله اهداف این صنعت هستند.
3a

آمار صادرات

آمار موجود در بخش صادرات بر اساس آنچه انجمن صنفی کاشی و سرامیک منتشر کرده، نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ صادرات با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار دارد، در حالی که ارزش دلاری صادرات کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند ۳ دلیل داشته باشد، نخست آنکه متولیان این امر برای حفظ بازار صادراتی خود حاضر به فروش ارزان‌تر شده‌اند یا اینکه کاشی‌هایی که نرخ ارزان‌تر دارند را صادر کرده‌اند یا به دلایل دیگر کاشی‌های درجه ۲، ۳ و ۴ خود را برای صادرات درنظر گرفته‌ و از صادرات کاشی درجه یک امتناع کرده‌اند.
4a

عوامل تاثیرگذار بر رونق

رکود ساخت‌وساز، چالش‌های موجود در زمینه صادرات، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش نقدینگی، نرخ تسهیلات بانکی، منطبق نبودن بازار مصرف داخل با ظرفیت تولیدی موجود در کشور، رقابت تولیدکنندگان به‌وسیله افزایش نیافتن نرخ فروش و افزایش دوره وصول مطالبات اثر مهمی بر صنعت کاشی و سرامیک داشته و به دلیل شرایط یادشده، بسیاری از واحدهای صنعتی اقدام به توقف واحدهای تولیدی یا استفاده از بخشی از ظرفیت تولیدی کرده‌اند. رکود حاکم بر ساخت‌وساز از اصلی‌ترین عوامل رونق نیافتن اقتصاد در بازار صنعت کاشی و سرامیک و کاهش تقاضا در بازارهای هدف است.
5a

افزایش نرخ در سال‌۹۷

سال گذشته با توجه به نوسانات اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم کرد، شاهد افزایش نرخ تمامی صنایع و کالاها بودیم. این افزایش نرخ در نهایت به گروه کاشی و سرامیک هم رسید و منجر به بالا رفتن نرخ محصولات شد. در پی افزایش نرخ محصولات نهایی، مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات بالا رفته که بسته به تغییرات درآمد و بهای تمام شده، حاشیه سود شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک تغییر کرده است.
6a

بالا رفتن حاشیه سود خالص

با توجه به تغییرات درآمد و سود خالص شرکت‌ها و تغییرات بهای تمام شده شرکت‌های کاشی و سرامیک، تغییرات حاشیه سود خالص نیز قابل‌توجه است. بررسی حاشیه سود خالص شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، همراه با افزایش درآمدها و افزایش سود خالص شرکت‌های این گروه، حاشیه سود شرکت‌ها نیز افزایش یافته است.
7a

جمع‌بندی

اثرات افزایش نرخ فروش محصولات در گروه کاشی و سرامیک مثبت ارزیابی می‌شود و همان‌گونه که از اطلاعات یاد شده برمی‌آید افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌ها را در پی داشته است. امید به بهبود و رونق اقتصاد کشور و افزایش ساخت‌وساز می‌تواند زمینه‌های بالا رفتن فروش مقداری شرکت‌ها و افزایش درآمد را به وجود آورد. همچنین باتوجه به شرایط ساخت‌وساز در کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه می‌توان به افزایش صادرات امید داشت؛ در این میان سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌ای کشورهای مقصد در میزان صادرات اثرگذار است.

راهکارسند پرداز موسوم به S-ERP از حوزه‌های زیر تشکیل شده است

1a

حوزه مالی

2a

حوزه منابع انسانی

3a

حوزه بازرگانی و تدارکات

4a

حوزه فروش و صادرات

5a

حوزه برنامه ریزی و کنترل تولید

6a

حوزه کنترل کیفیت

7a

حوزه نگهداری و تعمیرات

8a

حوزه بهای تمام شده

1 / 1

برخی چالش های صنعت کاشی و سرامیک که در S-ERP حل شده است

بازرگانی (خرید و فروش)

کنترل محصولات قابل ارسال بتفکیک شید رنگی ( جهت کنترل فروش محصول به مشتری در دو شید متفاوت) ثبت و گزارش‌گیری از اطلاعات فنی محصول از قبیل گرید، سایز، درجه ، طیف رنگی ، شید و … مدیریت وضعیت های پیش فاکتور از قبیل تایید مدیریت فروش، تایید مدیریت فنی و … ردیابی هزینه های مواد اولیه‌ای که از خارج خریداری که نهایتا محاسبه دقیق قیمت تمام شده سفارشات خارجی می‌شود. قابلیت انتخاب یکی از واحدهای اول یا دوم محصول به عنوان واحد فروش (کارتن یا متر یا کیلوگرم) در زمان ثبت پیش فاکتور

حسابداری مالی

تفکیک مفاهیم مشتری و پروژه گزارش‌گیری از دفتر حساب برحسب کارشناس فروش گزارش‌گیری از دریافت های چک یا نقد از مشتری بر حسب کارشناسان فروش تعیین سقف اعتبار مشتری و گزارش‌گیری از مانده اعتبار امکان غیرریالی در نظر گرفتن کالا از منظر ارزش گذاری در حسابداری انبار (مثلا آب در گرانول سازی)

انبار

امکان استثناء کردن اقلام خریداری از خارج از کنترل کیفی و ورود به انبار قرنیطینه جهت چابکی فرآیند مدیریت سری ساخت و کنترل انقضاء مواد و محصولات تعریف نسبت رنگ های چندجزئی و پکینگ های استاندارد محصولات تعریف خصوصیات دقیق کالا برای کنترل و گزارش گیری از قبیل Product Type (Full body، Digital Glazed و ..)، Product Group (کف ، دیوارو …) و Color ( Grey ، Black ،Yellow ) قابلیت تخصیص سری ساخت محصولات پیش از خروج کالا جهت مشتری (به دلایلی از جمله بازرسی

تولید و بهای تمام شده

مصرف کالاهای خارج از استاندارد مصرف به عنوان مواد مستقیم یک محصول مصرف محصول در محصول دیگر (پخت سوم و حاشیه) از انبار نامنطبق یا محصول محاسبه بهای تمام شده در سطح سری ساخت

برخی از امکانات S-ERP

1a

امکان تعریف فام های مختلف

چنانچه کاشی اصلی از فام های مختلف تشکیل شده باشد امکان توزیع همه فام ها برای کالا وجود دارد و بدون آن که نیاز به تعریف کد کالای جدید باشد ، فام تحت عنوان یک صفت به کالا اضافه شده و این موضوع از افزایش تعاریف کالا جلوگیری می نماید.
2a

تفکیک خطوط مختلف تولید

سیستم به گونه ای طراحی شده که امکان تفکیک خطوط مختلف تولید شامل : گرانول سازی ، لعاب سازی ، رنگ سازی ، پخت اول و … را فراهم نموده است . همچنین امکان گروه بندی و تشکیل نمودار درختی بر اساس زیر گروه و سرگروه را می دهد.
3a

امکان تعریف فرمول ساخت ثابت و متغیر برای هر محصول

با توجه به تغییرات مقداری مواد در تولید نسبت به فرمول مرجع ( جهت رسیدن به شید / طیف درخواستی ) این امکان در اسناد تولید وجود دارد که پس از تعیین ضریب تولید نسبت به مرجع فرمول ، ریز مقادیر را بر اساس واقعیت تولید تغییر داد و موجودی واقعی را ثبت و ذخیره نمود
4a

امکان تعریف کالای مشابه و جایگزین

با توجه به تنوع مواد مصرفی رنگ و جابجایی مواد مختلف ، این امکان در سیستم وجود دارد که با تعیین کالای مشابه ، چنانچه به هر دلیلی کالایی در انبار وجود نداشت سیستم پیشنهاد کالای جایگزین برای تولید را به کاربرمی دهد .
5a

آلارم حداقل موجودی و نقطه سفارش برای هر کالا

کاربر با تعیین حداقل موجودی ، نقطه سفارش و میزان سفارش بدون کنترل متناوب موجودی کالا ( مواد و محصول ) می تواند با مشاهده آلارم موجودی ، کالایی را که مقدار آن در یک انبار خاص به حداقل رسیده با توجه به میزان سفارش ، درخواست دهد.