ماژول ها

خرید داخلی

تامین کالا خصوصا در شرکت های تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است تا به این ترتیب تامین اقلام مورد نیاز شرکت خصوصا مواد اولیه با کیفیت در زمان مناسب حاصل شود. تطابق فرایند با روال های داخلی شرکت و آیین نامه خرید، مدیرت درخواست های خرید، مدیریت و کنترل استعلام، مدیریت تنخواه گردان، مدیریت بارنامه های حمل، ارتباط با انبار و صدور اعلامیه ارسال کالا از فعالیت های مهم این حوزه است.

سفارشات خارجی

تامین کالا از تامین کنندگان خارجی با توجه به پروسه طولانی درخواست تا ثبت پروفرما و تاییدات داخلی، اینویس، حمل و نقل، گمرک و بازرسی نیازمند فرایند سیستمی جهت کنترل دقیق سفارشات خارجی و کنترل حدود زمان رسیدن محموله به کارخانه است. از موارد مهم تامین سفارشات خارجی بالا بودن هزینه های جانبی خرید به جز بهای خالص سفارش است که بایستی به تفکیک هر سفارش و حتی پارت خرید تحت کنترل قرار داشته باشد.

خرید خدمات

غیر از خرید کالا، خرید خدمات و سرویس های مورد نیاز شرکت نیز ممکن است توسط شرکت انجام گیرد. این خدمات می تواند شامل سرویس های حمل و نقل، اتوشویی، اقدامات اصلاحی شرکت مثل تغییر رنگ ساختمان و ... باشد. روال انجام کار، ارایه گزارش کار مرتبط و شناسایی هزینه های مرتبط از اهم فعالیت های این فرایند است.

خرید خدمات کارمزدی

ممکن است شرکت بدلایل متفاوت از جمله افزایش ظرفیت تولید و یا نبود تجهیزات مورد نیاز، برخی از فرایندهای تولید خود را به شرکت های واسطه برون سپاری کند. مواد اولیه ممکن است توسط شرکت و یا خود پیمانکار تامین شود. در صورتی که تامین مواد توسط شرکت انجام می شود، کالایی که از پیمانکار دریافت می شود کالای پیمانکاری نامیده میشود. فرایند خرید کارمزدی (پیمانکاری) در خصوص تحویل قطعات به پیمانکاران، کنترل موجودی قطعات نزد پیمانکاران و همچنین قیمت گذاری قطعات پیمانکاری است.

ارزیابی تامین کنندگان

ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب صحیح تامین کنندگان سازمانها نه تنها به عنوان عاملی مهم در کسب سود برای سازمانها تلقی می شود که بعنوان عاملی اثرگذار در کیفیت تولید محصول، ارائه خدمات و انجام فعالیتهای بازرگانی مورد توجه است. موارد مذکور به نوبۀ خود در فضای رقابتی امروز، تأثیرات انکارناپذیری را بر چرخه حیات و نیل به اهداف سازمان خواهند گذاشت. ارزیابی تامین کنندگان در SERP، محیطی را فراهم می کند تا کاربر بسهولت فرایند ارزیابی را انجام دهد. همچنین با توجه به مزیت یکپارچگی سیستم ها دریافت سوابق خرید و کنترل کیفی های خرید های گذشته به راحتی قابل دسترس است.

ویژگی ها و مزایا

کنترل قراردادها

یکی از فرایندهای متداول خرید خصوصاً در شرکت‏های تولیدی و تولید انبوه، انعقاد قراردادهای طولانی مدت (معمولاً یک ساله) با تأمین کنندگان بمنظور تأمین مواد اولیه با کیفیت مناسب و در زمان مورد نیاز است. غالبا طی برنامه‏های سالیانه، میزان نیاز به مواد مشخص می‏شود و بر اساس آن انتخاب تأمین کننده و پیگیری انعقاد قرارداد انجام می‏شود. ثبت قرارداد، کنترل مانده قرارداد در هر زمان، کنترل الحاقیه های قرارداد از مسایل مهم این حوزه است.

خرید قطعات مجموعه

خرید مجموعه یا پک زمانی کاربرد دارد که فرایند خرید برای یک مجموعه کالا انجام می شود. این مجموعه دارای پکینگ لیست است و زمانی که محموله وارد انبار می شود بایستی به ریز پکینگ لیست وارد انبار شود. در واقع مجموعه یک کد مجازی برای طی پروسه خرید است و اقلام پکینگ لیست، کالاهای حقیقی هستند که باید رسید شوند و در اطلاعات مهندسی و تغذیه خط منظور می شوند.

حمل و نقل جزیی (partial shipment)

در خرید کالا و خصوصا خرید خارجی که بخش زیادی از هزینه های خرید صرف هزینه های حمل و نقل، بازرسی، گمرک، بیمه و ... می شود، ممکن است سفارش خرید در چند پارت حمل شده و به کارخانه ارسال شود. در این حالت، تفکیک هرپارت چه از نظر هزینه ای و چه کنترل مقداری و فرایندی مورد نیاز است.

مدیریت Claim

یکی از فرایندهای مهم در هنگام ورود محموله به کارخانه، کنترل محموله و تعیین تکلیف کیفی محموله است، حال اگر محموله مورد تایید نباشد معمولا شرکت ها محموله را عودت داده و در صورت نیاز اعلام ارسال جایگزین می کنند. در برخی خریدها و خصوصا خریدهای خارجی که امکان عودت محموله وجود ندارد، غالبا رویه هایی بین فروشنده و مشتری در خصوص نحوه اعلام و تایید کسری ها/عیب فنی تعریف می شود. این رویه ها با نام فرایند Claim شناخته شده است.