تحول دیجیتال دیگر افسانه نیست

تحول دیجیتال به زبان ساده یعنی ریل گذاری و تغییر جهت کسب و کار در حین اجرای کسب و کار. شرکت‌هایی که روی تحول دیجیتال و یا برنامه‌های تحلیلی پیشرفته تمرکز کرده‌اند، هم اکنون درک می‌کنند که برای بهره‌بردن کامل از سرمایه‌گذاری‌های خود، استفاده از فناوری‌های در جهت رشد سازمان، نگهداشت و دسترسی عادلانه، صحیح و به‌هنگام به اطلاعات برای اجزا سازمان همانند اکسیژن برای یک انسان می باشد.

بررسی های ما نسبت به مشتریان عزیزمان نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از مدیرانی که به این سمت حرکت نموده اند و مجموعه خود را به ابزار هایی در این جهت به صورت کامل تجهیز نموده اند می‌گویند که تحولات دیجیتالی شرکتشان موفقیت‌آمیز است و توانسته‌اند:

  1. محصولات را سریعتر به بازار عرضه کنند
  2. با منابع موجود کارهای بیشتری انجام دهند
  3. ایجاد تجارب تجدید نظر شده دراماتیک
  4. کاهش هزینه های توسعه فناوری به یک سوم
  5. جذب استعدادهای بزرگ مورد نیاز برای رقابت

ما شاهد کاهش ۵۰ درصدی سربار مدیریت برای تیم‌ها، ۷۰ درصدی تحلیل‌گران تجاری و تکرار فرایندهای اجرایی هستیم، و در نهایت، دیده شدن استعدادهای مهندسی برتر که نزدیک به هشت برابر سطح همتایان خود، که با معیارهایی چون تعهدات اندازه‌گیری می‌شوند، عمل می‌کنند را می بینیم.


تفکرات اشتباه و افسانه‌های مربوط به تحول دیجیتال

این افسانه که نمی‌توان از رویکرد تحول دیجیتال در جهت ساختارهایی که ERP دارند نمی توان استفاده کرد، بر پایه تفکرات اشتباه استوار است.

در حقیقت، تحول دیجیتال بر اساس استفاده حداکثری از سیستم ERP  در هر واحد سازمان مبتنی بر ارزش های آن واحد به طرز چشمگیری ریسک را کاهش می‌دهد و چالش‌هایی رایج و مضمن در سازمان را رفع می‌کند. برای مثال تفکر تحول دیجیتال مبتنی بر ارزش های سازمان باعث یکپارچه شدن و همکاری ارائه دهندگان و ذینفعان سیستم به صورت یک تیم به هم پیوسته می شود، به طوریکه این تیم روی مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIs) و نتایج با هم متمرکز می‌شود.

این رویکرد باعث شفافیت و سرعت بیشتر می‌شود، و به مدیران کمک می‌کند تصمیمات حیاتی را بجا و به موقع اتخاذ کنند. بر خلاف تصور رایج، این رویکرد به معنای "عدم برنامه‌ریزی" نیست بلکه سرعت، دقت و پاسخگویی جایگزین مراحل طولانی و نامشخص می شود به صورتی که کار با تفکیک شدن به چرخه‌های کاری‌ مشخص و قابل اندازه گیری و دارای خروجی مشخص که دقیقا مبتنی بر فرایند طراحی شده عمل می کند، به نحوی که مدیران بتوانند نتایج، پیشرفت کار و چالش‌ها را به صورت دوره ایی، کوتاه مدت رهگیری و مشاهده کنند.

تحول دیجیتال از گروه‌های فناوری اطلاعات و کسب‌وکار می‌خواهد به صورت تیم یکپارچه عمل کنند، که این نوع رویکرد به صورت ساختاری باعث خلق ارزش می‌شود.

به طور خلاصه، مجموعه‌ اقدام‌های سازمان‌ها و کسب و کارها برای بکارگیری تکنولوژی های جدید دیجیتال و بهره برداری از منافع آنها همان چیزی‌ست که در استفاده از ابزارهایی همچون ERP نیز بسیار مورد تایید و تاکید است. جای تعجب نیست که ارائه دهندگان برتر ERP هم اکنون به شدت به رویکرد تحول دیجیتال سوق پیدا کرده‌اند.

چطور این رویکرد را با ERP تطبیق دهیم؟

برای مثال، استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای فناوری اطلاعات، به تنهایی، به تحول دیجیتالی در سازمان منجر نمی‌شود.به عبارتی، ممکن است سازمان‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال، دقیقاً همان کارها و فعالیت‌های قبل از دوران دیجیتالی شدن را صرفاً با ابزاری متفاوت انجام دهند، بدون اینکه هر نوع تحول دیجیتالی را تجربه کنند

به همین دلیل ارائه دهندگان غیر واقعی ای آر پی سعی درمشخص نمودن محدوده پروژه از قبل از اجرا را دارند تا بتوان معیارهای موفقیت را به طور شفاف تعیین نمایند، این روش مربوط به ادوار گذشته و برخلاف این نوع رویکرد است و به سمت محصولات پکیج حرکت می نماید چرا که در این نوع محصولات و نگاه ها کمینه محصول پذیرفته شده است (MVP : minimum viable product).

به علاوه، برای اطمینان از توسعه پایدار، باید روی فرآیند و معماری کسب‌وکار، نسبت به رویکرد و نگاه تحول دیجیتال، کار بیشتری انجام شود، تا از این طریق بتوان کار را بین تیم‌های کوچک تقسیم کرد.

پیوندهای قوی فکری و ساختاری بین تیم‌های اجرا کننده که ارائه کننده عملکرد هستند و "تیم‌های عرضی"، که تیم‌های غیر عملکردی هستند مورد نیاز است و پذیرش آن را در سازمان ها ایجاد نمود.



تحول دیجیتال در بستر ERP

بیشتر محبوبیت این رویکرد بر پایه نتایج حاصله است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که این نوع دیدگاه را اجرا نموده اند ۷۰% شانس بیشتری دارند که در سلامت سازمانی قرار گیرند، که بهترین شاخص ماندگاری  عملکرد بلند مدت سازمان ها است. علاوه‌براین، این سازمان‌ها به طور همزمان تمرکز بیشتری روی مشتری دارند، در بازار سرعت بیشتری دارند، درآمدی آن‌ها رشد بالاتری دارد، هزینه‌هایشان کمتر است و نیروی کار متعهدی نیز دارند.

اگرچه در مورد سیستم‌های ERP معمولا از سوی بعضی مدیران و سازمان ها که نتوانسته اند بلئغ لازم در خود و مجموعه خود را ایجاد نمایند دید منفی وجود دارد و "فی نفسه ناگوار" تلقی می‌شوند! ولی با توجه به گذار سازمان‌ها به سوی تحول دیجیتال، باید با این حقیقت روبرو شوند که این سیستم‌ها آمده‌اند که بمانند و نمی‌توان آن‌ها را نادید گرفت. رویکرد سنتی و اغلب پیچیده‌ای که در مورد سیستم های سنتی وجود دارد، باید مورد بازبینی قرار گیرد، و هر زمان مقدور باشد، باید با رویکرد تحول دیجیتال بر بستر ERP سازگار شد و آن را پذیرفت.

یکی از بارزترین ویژگی های سندپرداز ارائه و انتقال این ارزش ها به همراهان و مشتریان خودش است.

آیا می خواهید درباره تحول دیجیتال بر بستر ERP سندپرداز اطلاعات بیشتری کسب کنید؟