طبقه‌بندی سه گانه راهکارهای "برنامه‌ریزی منابع سازمانی" (ERP)

طبقه‌بندی سه گانه راهکارهای "برنامه‌ریزی منابع سازمانی" (ERP)

راهکارهای نرم‌افزاری ERP می‌توانند به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم شوند. پیش از آنکه به جست‌وجو در مورد راهکارهای ERP بپردازید، بهتر است بدانید کدام دسته‌بندی ERP برای سازمان شما مناسب‌تر است.

  • دسته‌بندی اول ERP – مقام برتر

دسته‌بندی نخست بسیار گسترده است و شامل سیستم‌هایی با قابلیت سفارشی‌سازی بالاست که معمولاً در شرکت‌های بین‌المللی با دفاتر مستقر در کشورهای مختلف پیاده‌سازی می‌شود. این نرم‌افزارها قابلیت‌های وسیعی دارند که می‌توانند کلان داده‌ها را با سرعت نور پردازش کنند و قابلیت سفارشی‌سازی منابع را دارند تا بتوانند همه موقعیت‌های مکانی یک شرکت را در یک سیستم واحد مستقر نمایند. شرکت‌های دسته بندی اول شامل SAP، Syspro، Microsoft Dynamics، Oracle و NetSuite می‌شود. اگر شما یک تولیدکننده با اندازه سازمانی کوچک یا متوسط هستید، و کارمندان شما قبلا با سازندگان بزرگ همکاری داشته‌اند، احتمالاً به شما توصیه می‌شود یکی از این سیستم‌های معروف را انتخاب نمائید. در واقع اگر به صورت آنلاین و با توجه به اندازه سازمان خود برای پیدا کردن سیستم‌های برتر ERP جست‌وجو کنید، تمام پیشنهادات از دسته‌بندی نخست خواهند بود مگر در مواقع بسیار نادر. برای دهه‌ها این شرکت‌ها تمرکز خود را روی ارائه خدمت به سازمان‌های بزرگ متمرکز کرده بودند، اگرچه راهکارهای مناسبی نیز برای شرکت‌های کوچکتر ارائه می‌کنند، مانند SAP Business By Design ، NetSuite Small Business و Dynamics ۳۶۵.

آیا دسته‌بندی گروه اول، نرم‌افزارهای مناسبی برای سازمان شما هستند؟ اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات مطرح شده در زیر مثبت باشد، می‌توانید دسته نخست نرم‌افزارها را در گزینه‌های انتخابی خود در نظر داشته باشید.

  • آیا در نظر دارید برای سیستم ERP خود یک مدیر سیستم/تحلیلگر داده تمام وقت استخدام نمائید؟
  • آیا به دنبال یک راهکار با قابلیت سفارشی‌سازی بالا هستید؟
  • آیا می‌خواهید گران‌ترین راهکار ERP موجود را انتخاب نمائید؟
  • آیا شرکت شما در کشورهای مختلف دفاتر بین‌المللی دارد؟
  • آیا در دفاتر مختلف شرکت فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود و شما می‌خواهید همه را در قالب یک سیستم متمرکز کنید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید شرکت‌های سهامی عام را در استخدام داشته باشید؟


  • دسته‌بندی دوم ERP – راهکار طلایی

دسته‌بندی دوم شامل سیستم ERP با اندازه متوسط است که برخی از ویژگی‌های دسته‌بندی اول را دارد، درحالیکه قیمت آن کمتر است، و برخی مزایای دسته‌بندی سوم را نیز ارائه می‌کند. تعدادی سیستم‌ ERP در دسته‌بندی دوم وجود دارند که مالکیت آن‌ها در دست شرکت‌های دسته‌بندی اول است. بسیاری از شرکت‌های مطرح و غول‌های این صنعت، شرکت‌های کوچکتر ارائه دهنده راهکارهای مناسب را خریده‌اند و در حال پشتیبانی از آن‌ها هستند. برخی شرکت‌ها مانند Plex Systems راهکار ویژه خود را توسعه داده‌ و برای آنکه از رقبای خود جلوتر باشد، سرمایه‌گذاری هنگفتی در این حوزه انجام داده‌ است. تمرکز آن‌ها روی تولید هوشمند و فضای ابری است. یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو در این حوزه و بزرگترین شرکت خصوصی ERP در جهان، Global Shop Solutions است. این شرکت به طور پیوسته در حال توسعه است و مشتریان خود را از مغازه‌های کوچک به مشتریان بین‌المللی ارتقاء داده و در حال رقابت با فروشندگان دسته‌بندی نخست است.

آیا دسته‌بندی گروه دوم، نرم‌افزارهای مناسبی برای سازمان شما هستند؟ اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات مطرح شده در زیر مثبت باشد، می‌توانید دسته دوم نرم‌افزارها را در گزینه‌های انتخابی خود قرار دهید.

  • آیا تمایل دارید فرآیندهای سازمان خود را برای تطابق با بهین‌روش‌های سیستم ERP تغییر دهید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید با فروشنده ERP برای آموزش، سفارشی‌سازی و پشتیبانی، به طور مستقیم در ارتباط و همکاری باشید؟ (این گزینه نقطه مقابل شرکت‌های مشاوره و نمایندگان فروش است)
  • آیا به دنبال دستیابی به مزایای دسته‌بندی اول ولی با صرف هزینه کمتر هستید؟


  • دسته بندی درجه سوم ERP – راهکار نوین

شرکت‌های ERP دسته‌بندی سوم راهکارهای مناسب‌تری ارائه می‌دهند و معمولاً بیشترین پشتیبانی شخصی را دارند. این شرکت‌های کوچکتر، "ERP مدرن" ارائه می‌کنند که معمولاً با توجه به نیازهای خاص سازمان توسعه می‌یابد. اگر شما تولیدکننده تجهیزات پزشکی هستید، شاید بخواهید نوع خاصی از ERP را توسعه دهید. با انتخاب از میان سیستم‌های دسته‌بندی سوم قادر خواهید بود با شرکتی کار کنید که نیازهای ویژه سازمان شما را برطرف نماید، به جای آنکه از سیستم‌های دسته‌بندی اول استفاده کنید که قابلیت‌های زیادی دارند ولی نیازمند سفارشی‌سازی و انطباق زیاد با سازمان شما هستند. در این دسته‌بندی راهکارهای متعدد ERP وجود دارند. برخی از فروشندگان مانند Aptean، دارای محصولات متنوعی در دسته‌بندی سوم هستند و می‌توانند نزدیکترین قابلیت‌ها را منطبق با نیازتان به شما معرفی کنند. ادغام و تملیک از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی کاربران سیستم‌های دسته‌بندی سوم است. یکی از ملاحظات مهم این است که یک فروشنده یک خط تولید دیگر را به دلیل مزایای آن خریداری کند. اگر با توجه به صنعت یا نوع تولیدات سازمان، نرم‌افزارهای ERP را جست‌وجو کنید، ده‌ها محصول و نرم‌افزار ERP خواهید یافت که در دسته‌بندی سوم قرار دارند.


انتخاب از میان این سه دسته‌بندی به میزان هزینه‌ای که می‌خواهید انجام دهید نیز بستگی دارد. سیستم‌های دسته‌بندی سوم معمولاً قیمت‌های مناسب‌تری دارند، به خصوص برای تولیدکنندگان با سازمان‌هایی در اندازه متوسط و کوچک، که می‌خواهند اولین سیستم ERP خود را خریداری نمایند. برای آنکه قیمت دقیق‌تری از راهکارهای تولید و توزیع نرم‌افزارهای ERP داشته باشید، سازمان شما می‌توانند از ابزار ارزیابی قیمت برای ۱۰ ERP برتر استفاده کنند. با این ابزار می‌توانید برای استعلام قیمت چندین نرم‌افزار درخواست دهید به جای آنکه به صورت تک به تک با فروشندگان تماس برقرار نمائید. با دریافت اطلاعات مربوط به قیمت راهکارهای ERP و با مقایسه آن‌ها، شرکت‌های تولید و توزیع محصولات می‌توانند انتخاب بهتری از میان نرم‌افزارهای ERP داشته باشند، که منجر به ایجاد ارزش طولانی مدت و بازگشت سرمایه خواهد شد.