کارکنان دورکار سازمان خود را توانمند، فعال و دلبسته سازمان نگاه دارید

کارکنان دورکار سازمان خود را توانمند، فعال و دلبسته سازمان نگاه دارید

آیا کارکنان سازمان شما نیز به صورت دورکاری مشغول به کار هستند؟ در شروع کرونا، بسیاری از افراد از رفتن به محل کنار خود منع شدند. اگرچه قوانین در این زمینه اکنون سخت‌گیری کمتری دارد و در برخی مشاغل قانون دورکاری برداشته شده‌ است، ولی اکنون دورکاری دیگر یک امکان یا اجبار نیست بلکه یک گزینه مقبول و مورد تقاضاست. با توجه به شرایط فعلی دنیا، به احتمال زیاد سازمان شما نیز تعدادی کارمند دورکار دارد.

در ابتدای معرفی شیوه کار از راه دور، یک خلأ آموزشی در زمینه زیرساخت‌های فناوری دیده می‌شد و اطلاعات کافی در مورد همکاری به صورت دورکاری و یا برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس در اختیار کارکنان قرار نداشت. ولی اکنون تقریبا همه کارکنان با این ابزار به طور کامل آشنا هستند. امروزه همه کارمندان می‌توانند جلسات آنلاین را مانند جلسات حضوری در اتاق کنفرانس با موفقیت مدیریت کنند و با هماهنگی کامل به صورت دورکاری با سازمان همکاری نمایند.

اکنون با چالش‌های دیگری روبرو هستیم. یکی از این چالش‌ها، ایجاد "دلبستگی به سازمان" در کارکنان است. حفظ دلبستگی و بالا نگاه داشتن روحیه کارکنانی که به صورت پراکنده و دورکار در حال همکاری هستند می‌تواند دغدغه مهمی برای سازمان باشد. اگرچه برگزاری جلسات آنلاین بسیار ارزشمند است، ولی وقتی کارکنان در فضای شخصی خود حضور دارند، و یا در یک منطقه جغرافیایی متفاوت هستند، ممکن است روحیه کار تیمی را دچار اختلال کند.

و دلبستگی کمتر به بهره‌وری کمتر می‌انجامد. داشتن روحیه بالا، تعامل سازنده و دلبستگی کارکنان، باعث موفقیت سازمان شما خواهد شد، بنابراین برای حفظ منافع سازمانی بهتر است دلبستگی افراد و روحیه کارکنان دورکار بالا باشد.

حال سوال اینجاست، چگونه می‌توان کارکنانی دلبسته سازمان، موفق و شاد داشت؟ در اینجا به ذکر سه روش می‌پردازیم که می‌تواند شما را در این راه کمک کند:


۱.از طریق پلتفرم‌های گوناگون با کارکنان تعامل داشته باشید.

فناوری همیشه در دسترس است. باید از این ابزار برای ارتباط موثر با کارکنان خود بهره ببرید. می‌توانید اطلاعات جدید، اخبار و سایر اطلاعات ضروری را از طریق ایمیل، ویدئو و پیامک یا پیام در اپلیکیشن‌های مختلف برای کارکنان خود ارسال کنید. مطمئن باشید کسی را از قلم نیاندازید حتی کسانی که آدرس ایمیل سازمانی ندارند. با استفاده از ابزار مناسب به صورت ویدئو کنفرانس، اقدام به برگزاری رویدادهای اجتماعی کنید به طوریکه همه کارمندان امکان مشارکت در آن را داشته باشند. تعامل خود با افراد را به طور مستمر و مفید ادامه دهید ولی افراد را با اطلاعاتی که به آن نیاز ندارند بمباران نکنید! ارسال اطلاعات بیش از حد ممکن است افراد را دلزده کند.


۲. در دسترس باشید.

شما و پلتفرم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده در سازمانتان باید در دسترس کارکنان باشید. اگر بنا باشد افراد از شهر یا کشوری دیگر و یا خارج از دفتر کار با شما همکاری داشته باشند، بهتر است از فناوری فضای ابری استفاده کنید تا کارکنان بتوانند به راحتی در هر جایی به آن وصل شوند. از شرایط دورکاری انعطاف‌پذیری و قابلیت جابجایی‌ست.

همچنین مطمئن شوید برای افرادی که تازه به مجموعه شما ملحق شده‌اند، یک برنامه معارفه آنلاین ترتیب داده شود و درصورتیکه معارفه به صورت حضوری برگزار می‌شود مطمئن شوید در محلی در دسترس همه کارمندان باشد. به کارمندان خود اطمینان دهید که می‌توانند همیشه به شما و یا یک شخص مسئول مشخص دسترسی داشته باشند تا سوالات، بازخوردها و نگرانی‌هایشان را با او مطرح کنند. از پیشنهادات در مورد فعالیت‌های تیمی آنلاین استقبال کنید به خصوص در مورد مشکلاتی که در کار وجود دارد و یا نقاط قوت همکاری. باید اطمینان حاصل کنید همه کارمندان شما احساس می‌کنند اهمیت دارند و دیده و شنیده می‌شوند.


۳.کارکنان را با ابزار‌های self-service توانمند سازید.

شما می‌توانید با توانمند‌سازی کارمندان دورکار در آن‌ها احساس دلبستگی به سازمان ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های self-service استفاده کنید. برای مثال کارکنان دورکار می‌توانند به صورت آنلاین به نرم‌افزارهای منابع انسانی و حقوق و دستمزد دسترسی داشته باشند و اطلاعات شخصی خود را در آن ویرایش کنند. بدین صورت نسبت به داده‌های شخصی خود حس مالکیت خواهند داشت که همین امر موجب افزایش رضایت و دلبستگی‌شان می‌شود. یک مزیت دیگر اینگونه خدمات این است که فشار کاری پرسنل فعال در بخش منابع انسانی و مالی کمتر خواهد شد، زیرا دیگر نیاز نیست به صورت واسطه بین کارمندان و نرم‌افزارها عمل کنند و اطلاعات پایه و سوالات ابتدایی توسط خود کارمندان پاسخ داده خواهد شد.

توانمندسازی کارمندان دورکار در وضعیت کنونی بازار کسب‌وکار اندکی چالش‌برانگیز است ولی اگر از ابزار درستی استفاده کنید و رویکرد درستی را برگزینید، این کار کاملا ممکن و عملی است. اگر برای نیل به این هدف نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید.