انواع سیستم های ERP

انواع سیستم های ERP: معماری سیستم ERP و ماژول ها

دنیای فناوری اطلاعات با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و برنامه های گسترده و راهکارهای مختلفی را ارائه می دهد. هدف ERP تبدیل شدن به یک ابزار ایده آل است که بتواند تمام فرآیندهای تجاری را در یک سیستم راه اندازی کند. اینکار برای استفاده بهتر و امکان اندازه گیری مقیاس شرکت از طریق توسعه آن ساخته شده است. انواع مختلف سیستم‌های ERP تکامل یافته‌اند و اکنون سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است، جایگاه خود را پیدا کنند، اینکاراز برنامه‌های مالی شروع شده و به مدیریت منابع انسانی ختم می شود. تنوع سیستم های ERP مختلفی وجود دارد. به همین دلیل است که انتخاب بهترین گزینه برای برآوردن نیازهای خاص هر شرکت، برای کارآفرینان دشوار است. حالا بیایید ویژگی‌های اصلی، مزایا و ویژگی‌هایی را که باید قبل از انتخاب یک سیستم ERP مورد توجه قرار دهیم را در نظر بگیریم و نمونه‌هایی از سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی را ببینیم.

ویژگی های یک سیستم ERP

با استفاده صحیح از یک سیستم ERP، می توانید اکثر فرآیندهای کسب و کار خود را بهبود بخشیده و بهینه کنید، زیرا می توان این سیستم را در حوزه های مختلف کاری در یک شرکت پیاده سازی کرد. شما می توانید ERP را بر اساس نیازهای سازمان و ترجیحات شخصی خود تنظیم کنید. از آنجایی که ERP یک سیستم جامع نیست، مدل های مختلفی دارد که انتظارات زیر را کنترل می کنند:

  • لجستیک
  • امور مالی
  • حقوق و دستمزد
  • خریدها
  • تولید
  • پروسه ی سفارش دهی
  • کارمندان و کارکنان
  • مدیریت پروژه
  • پیش بینی برای بودجه
  • برنامه ریزی منابع سازمانی

با ارزش ترین مزیت این سیستم حذف فرآیندهای دستی یا اتوماسیون تجاری است، خطر خطای انسانی را کاهش می‌دهد و به انجام سریع‌تر و آسان‌تر عملیات کمک می‌کند.

ERP دیوارهای مجازی بین بخش های مختلف را از بین می برد زیرا همه کارکنان از یک پلت فرم استفاده می کنند. کارمندان شما دیگر به تنهایی عمل نخواهند کرد: سیستم یک رابط بین وظایف و داده های مهم فراهم می کند و بین همکاران، همکاری را تسهیل می بخشد.

صرف نظر از سایز شرکت شما، سیستم ERP امروزه برای همه در دسترس است. هزینه چنین برنامه ای کاهش یافته است زیرا نیازی به تجهیزات محلی ندارد. تمام اطلاعات شما در فضای ابری نگهداری و ذخیره می‌شود که به‌روزرسانی‌های منظم و دوره ای بر روی آنها انجام شده و امنیت داده‌ها نیز در آن فراهم شده است.

ماژول های ERP: انواع سنتی

سیستم ERP یک اپلیکیشن دارای واحدهای کاربردی مختلف است که شامل ابزارهای مختلفی برای فرآیندهای مختلف تجاری است. بیایید مهم ترین ماژول های سیستم ERP را ببینیم:

  • مدیریت زنجیره تولید ( SCM ): به کارکنان کمک می کند تا تمام فرآیندهای مربوط به تامین زنجیره را کنترل کنند. به عنوان مثال، همیشه نیاز به برنامه ریزی مقدار مواد و محاسبه کمیسیون وجود دارد.
  • مدیریت طول عمر محصول (PLM): این ماژول ممکن است برای شرکت هایی که تولید خود را دارند مفید باشد. از کنترل طراحی پروژه و کیفیت آن آغاز می شود و ختم به بهاء و هزینه های تولید می شود و استفاده از قطعات و مواد را بهینه می کند.
  • مدیریت ارتباط با تامین کننده (SRM): واقعیت ناراحت کننده این است که تامین کنندگان گاهی اوقات ممکن است بی وجدان یا فراموشکار باشند. SRM این امکان را می دهد تا جلسات کاری را برنامه ریزی کنید، بودجه را محاسبه کنید، و صورتحساب تامین کنندگان را دریافت نمایید.
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): این ماژول یکی از مهمترین عملکردها را انجام می دهد، زیرا می تواند ارتباط بین متخصصان بازاریابی شرکت شما و مشتریان را برقرار کند.
  • منابع انسانی: اگر یک شرکت متوسط، یک شرکت بزرگ یا شرکتی دارید که قصد دارید رشد و توسعه پیدا کند، این ماژول به بخش منابع انسانی شما کمک خواهد کرد که اینکار را انجام دهد. در چنین شرکت هایی، به سختی می توان همه کارکنان را در نظر گرفت. این ماژول شامل یک پایگاه داده با تمام اطلاعات تماس افراد و دستمزد آن هاست، و حضور و غیاب کارمندان و مشارکت آن ها در شرکت ردیابی می کند.
  • ماژول مالی: یک ماشین، بسیار دقیق تر از یک فرد عمل می کند که می تواند بهترین ابزار باشد برای مدیریت دارایی ها، از جمله هر نوع معوقه ای را شناسایی می کند. همچنین تمام داده های مالی را از سایر ماژول ها و بخش ها جمع آوری کرده، اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند و گزارش نهایی را ارائه می دهد.

همانطور که می بینید، سیستم ERP یک ابزار حیاتی برای رشد شرکت شما است. بسیاری از عملیات ها مانند تامین، تحویل، امور مالی و موارد دیگر را پردازش می کند. این پلتفرم در هر مرحله از چرخه عمر محصول، از تولید تا فروش، می تواند مفید باشد.


حال بیایید نگاهی دقیق تر به معماری ERP بیندازیم.


انواع معماری ERP

دو دسته اصلی معماری نرم افزار ERP وجود دارد، یکی سیستم یکپارچه و دیگری سیستم پست مدرن. با توجه به نام آن ها مشخص است که کدام یک ازاین دو از انواع جدیدتر است. اما جدیدتر لزوماً به معنای بهتر نیست. چه تفاوت هایی بین سیستم ها وجود دارد؟

معماری یکپارچه سیستم ERP

  • نوع یکپارچه سیستم های ERP دارای حجم زیادی از فناوری ساده و طراحی تامین کننده است.
  • برای بهبود سیستم، باید آن را به روز کنید.
  • انعطاف پذیر نیست و نمی توان آن را با رشد کسب و کار افزایش داد.

معماری پست مدرن سیستم ERP

  • از آنجایی که استفاده از این نوع سیستم راحت است، برروی مشتریان تمرکز می کند.
  • شامل مجموعه ای از محصولات است و همچنین دارای رسانه های اجتماعی و یک کلاد است.
  • نوع پست مدرن انعطاف پذیر و ساده شده است. جداول یا چیزهای پیچیده دیگری که برای مقیاس گذاری در محصولات قبلی ERP استفاده می شد، ندارد.


استفاده از گزینه پست مدرن آسانتر است و بسیار مشتری مدار است.


نمونه هایی از سیستم ERP

چه می شود اگر هرگز چنین پلتفرمی را ندیده باشید یا از آن استفاده نکرده باشی؟ خوب، این احتمال وجود دارد که حداقل یک بار با آن مواجه شوید. بیایید چند نمونه از سیستم های ERP را ببینیم:

Acumatica. این ERP کلادی برای شرکت های کوچک است که به خدمات حسابداری اولیه که به کمتراز ۱۰ کاربر نیاز دارند عالی است.

Oracle NetSuite. این راهکار مشاهده ی داده های تجاری را با قیمت های نسبتاً کوچک فراهم می کند. علاوه بر این، بر روابط بلندمدت متمرکز است، زیرا می توانید آن را با رشد شرکت خود مقایسه کنید.

Sage. این ERP چندین کارکرد برای مشاغل کوچک ارائه می دهد. هدف آنها اجرای امور مالی، اتوماتیک سازی فرآیندهای دستی اصلی شما و کاهش زمانی است که برای انجام وظایف صرف می کنید. این برنامه جنبه های بستانکاری و بدهکاری و همچنین حقوق و دستمزد را مطابق با الزامات مالیاتی ایالات متحده مدیریت می کند.

Microsoft Dynamics. این ERP به شما این امکان را می دهد که برخی از امکانات آن را با توجه به توانایی ها، مخاطبان و بودجه ماهانه شرکت خود توسعه و تنظیم کنید. همچنین دارای محصولات مشارکتی مختلف، در جهت ادغام و برای عملکرد گسترده تر است.

Epicor. در این پلتفرم، ماژول های مختلف زیادی برای عملیات تجاری خود خواهید یافت.

Infor CloudSuite . مزیت اصلی این ERP انعطاف پذیری آن است. و یک گزینه عالی برای شرکت های در حال رشد سریع است که نیاز به پیش بینی تغییرات و برآورده کردن نیازمندی ها دارند.

QAD . یک راهکارساده ERP کلاد است که هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت. با QAD، شرکت‌های کوچک می‌توانند برای توسعه سریع کسب‌وکار روی نقطه ورود ERP حساب کنند.

Oracle. تخصص این نوع از سیستم، ایجاد محصولات نرم افزاری برای شرکت است و بیشتر سیستم های مدیریت پایگاه داده را ارائه می دهد. این سیستم یک گزینه عالی نه تنها برای شرکت‌های بزرگ، بلکه برای استارت‌آپ‌ها می باشد، زیرا با تنظیم اطلاعات می‌تواند در وقت کارمندان شما صرفه‌جویی مفیدی کند.

PeopleSoft. این شرکت منابع انسانی، تولید، امور مالی و مدیریت ارتباط با مشتری را ارائه می دهد. این سیستم یک ابزار ضروری برای هر شرکت و سازمانی می باشد.


مزایایERP: آیا ارزش این را دارد که توسعه نرم افزار جدیدی برای شرکت فراهم کنیم؟

چه مزایایی در سیستم ERP وجود دارد که کمپانی ها از این سیستم در شرکت خود استفاده می کنند؟ زمینه ها وقسمت های زیادی در شرکت ها وجود دارد که نیاز به پیاده سازی ERP دارند. به عبارت دیگر، چنین اپلیکیشنی با محافظت از اطلاعات شما، خودکارسازی برخی فرآیندها و ایجاد گزارش، باعث ساده تر عمل کردن در کسب و کار شما می شود. بنابراین، عملیات و برنامه ریزی روزانه کارآمدتر و آسان تر می شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به ارزشمندترین مزایای ERP بیندازیم:

کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات. اگرچه این پلتفرم نیاز به سرمایه گذاری های گران قیمت دارد، اما می تواند هزینه های IT شما را کاهش دهد و در مقابل کارایی آن را افزایش دهد. به جای صرف منابعی مانند کارمندان، پشتیبانی و هزینه مالی برای مجوزها در سیستم های مختلف، می توانید تمام هزینه ها را بر روی یک پلتفرم ERP جامع، متمرکز کنید. علاوه بر این، کارکنان شما دیگر نیازی به یادگیری نحوه استفاده از طیف گسترده ای از ابزارها یا عملکردهای مختلف ندارند. این پلتفرم شامل ماژول هایی است که هر حوزه از کسب و کار شما را کنترل می کند.

دید بهتر: ERP دسترسی به تمام فرآیندهای تجاری را نه تنها برای هر بخش بلکه برای شما و مدیران شرکت فراهم می کند. در هر زمان می توانید نتایج کار، سهام، فروش و راندمان کاری کارکنان را مشاهده کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا کارکنان خود را آگاه نگه دارید و هر زمینه تجاری را کنترل کنید. کارمندان قادر خواهند بود گردش کار ثابتی داشته باشند، ارتباط راحت تری برقرار کنند و به سرعت تصمیم بگیرند.

گزارش دستی دیگر وجود ندارد: با دید بهتری که پیدا می کنید، گزارش و برنامه ریزی بهتری دریافت می کنید. ERP برای هر بخش یک سیستم گزارش یکسانی برای هر فرآیند ارائه می دهد. با یک منبع اطلاعات قابل اعتماد، این برنامه می تواند گزارش های مفیدی تولید کند و داده ها را تجزیه و تحلیل نماید. اینکار به مقایسه عملکرد و کارایی بخش های مختلف بدون صفحات گسترده و ایمیل کمک می کند. به عنوان مثال، تمام گزارش های مالی لازم بدون مداخله فناوری اطلاعات تولید می شود.

ماژول های انعطاف پذیر: یکی از مهمترین مزایای ERP، ساختار آن است. اکثر مهندسان پیشنهاد می کنند چندین بخش سیستم را با هم پیاده سازی کنند تا تمام نیازهای شرکت برآورده شود. هر ماژول برای عملیات مستقل یا به دنبال یکسان سازی بسته های بزرگتر، توسعه یافته است. بنابراین، شما می‌توانید تنها بخش‌هایی را انتخاب کنید که با فرآیندهای کسب‌وکار شما مطابقت داشته باشند.

بهتر شدن بیشتر بهره وری: فعالیت های روزانه، دیگر زمان و تلاش زیادی را در بر نمی گیرد. با پیاده سازی ERP، می توانید از شر فرآیندهای دستی تکراری خلاص شوید و بار کاری کارکنان خود را کاهش دهید. بنابراین، آنها قادر خواهند بود روی کارهای مهم دیگری که درآمد شما را افزایش می دهد تمرکز کنند. علاوه بر این، این سیستم به هماهنگ کردن کلیه فعالیت های شرکت کمک می کند. شما به وسیله ی این سیستم می توانید فرآیندهایی مانند پیش بینی تقاضا، ایجاد سفارش و ردیابی محصول را از مرحله تولید تا تحویل کنترل کنید.

تعامل با مشتریان: مشتریان شما پس از اجرای ERP تفاوت را احساس خواهند کرد. تیم کاری شما اطلاعات جمع‌آوری‌شده و ساختاریافته در مورد همه مشتریان را خواهند دید. آنها می توانند به جای صرف زمان برای یافتن نام، سفارش و سایر داده های مصرف کننده در سیستم، بر ایجاد و حفظ روابط تمرکز کنند. به لطف تجزیه و تحلیل این پلتفرم، می توانید تعامل خود را با مشتریان بهبود ببخشید و همراهی آنها را با خودتان افزایش دهید.

امنیت داده ها: همانطور که قبلا ذکر شد، ایمنی اطلاعات شما یکی از ارزشمندترین مزایای ERP است. این امر بسیار مهم است زیرا سیستم پر ازاطلاعات محرمانه مختلف، از سفارشات مشتریان گرفته تا گزارش های مالی تشکیل شده. بهترین ویژگی این سیستم این است که می توانید دسترسی به داده ها را کنترل کنید. با انتخاب حلقه ای از افراد که می توانند اطلاعات را ببینند یا ویرایش کنند، سطح امنیت آن را افزایش دهید. علاوه بر این، داده‌ها در فضای کلاد نگهداری و ذخیره می‌شوند، که سرقت را برای هکرها دشوار می‌کند.

مزایای کلیدی پیاده سازی ERP

هدف نرم افزار ERP، بهینه سازی فرآیندها، بهبود ارتباطات بین بخش ها و کارایی آنها می باشد. اما دلیل اصلی انتخاب این راه‌کار‌ها، توسط کارآفرینان، فرصتی برای صرفه‌جویی در زمان و پول خود و در عین حال کسب سود و رشد است. برنامه های ERP می توانند بیشتر از آنچه انتظار داشتید هزینه داشته باشند، اما ارزش هر ریال را دارد. بیایید مزایایی را که می توانید با پیاده سازی ERP به دست آورید، ببینیم.


کاهش هزینه های عملیاتی

ERP کمک می کند تا تمام فرآیندهای کسب و کار را در یک سیستم جامع با هم یکی کنید و منجر به بهبود هماهنگی و افزایش کارایی شرکت می شود. پس از اجرا، می توانید تفاوت اساسی را مشاهده کنید. کارمندان زمان بیشتری برای اختصاص دادن به وظایف دیگر خواهند داشت، یا حتی می‌توانید کارکنان را کاهش دهید زیرا برخی از فرآیندهای دستی به طور کامل یا تا حدی خودکار خواهند بود. شما قادر خواهید بود هزینه بازاریابی و تولید و همچنین هزینه نگهداری دفتر را کاهش دهید.


تسهیل مدیریت روزانه

این برنامه، برنامه ریزی سازمانی بهتر و دسترسی آسان تر به داده ها را فراهم می کند. به کارمندان کمک می کند تا بر اساس اطلاعات موجود، تصمیم بگیرند. ERP همچنین می تواند هزینه های عملیات واقعی را کنترل کرده و هزینه ها را محاسبه کند.


پشتیبانی برنامه ریزی استراتژیک

چنین فرآیندهایی تعیین کننده اهداف، وظایف، نیازها، دارایی ها و نتایجی است که کارآفرینان برای تجزیه و تحلیل استفاده می کنند و به برنامه ریزی برای فرصت ها و اقدامات آینده شرکت کمک می کند.


کدام نوع نرم افزار ERP برای کسب و کار شما بهترین است؟

اکنون که همه انواع ERP را در نظر گرفته‌ایم و نمونه‌های موفقی را دیده‌ایم، تنها دلیلی که ممکن است هنوز در مورد اجرای آن شک داشته باشید، هزینه ی به اجرا درآوردن آن است. راهکار ERP ارزان نیست، اما ارزش هزینه کردن برایش را دارد.

اگر سؤالات فنی دارید یا مطمئن نیستید که چه نوع EPR را انتخاب کنید، سندپرداز همیشه آماده است تا با شما مشورت کند. تیم ما بیش از ۸۰ نفر با تجربه دارد که آماده ارتقای پروژه شما به سطح کارشناسی ارشد هستند. ما در۳۰ سال گذشته پروژه های بسیاری را با موفقیت انجام داده ایم.. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید. بیایید با هم به کسب و کار شما رونق دهیم!


هر کسب و کار یک راهکار.