گزارش دفاتر قانونی
مستندات سیستم مالی
گزارش دفاتر قانونی
کد ۱۰۰۱
فروردین ۱۴۰۱
فهرست
۱. مقدمه
۲. انواع روش های تحریر دفاتر قانونی
۲.۱. تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه
۲.۲. تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه
۳. مراحل انجام
۴. دفاتر قانونی - گزارش دفتر روزنامه
۵. دفاتر قانونی - گزارش دفتر کل
تاریخچه مستند
تغییرات
*
۱- مقدمه
از مهمترین ویژگیهای یک نرم افزار حسابداری، امکان گزارش گیری از گزارشات و دفاتر قانونی مطابق با قوانین جاری است. در سیستم حسابداری سندپرداز میتوان به ۲ روش مختلف گزارش دفاتر قانونی را در اختیار داشت.
- دفتر روزنامه
دفتر روزنامه دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت و همچنین اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری در آن ثبت می گردد. در دفتر روزنامه اسناد حسابداری به ترتیب تاریخ و شماره منتقل می شوند. دفتر مذکور می تواند بصورت دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) باشد.
- دفتر کل
دفتری است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه به ترتیب کد حساب به این دفتر منتقل و در صفحات مخصوص آن ثبت می شود. دفتر مذکور می تواند بصورت دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) باشد.
۲- انواع روش های تحریر دفاتر قانونی
به صورت خلاصه ۲ روش زیر برای دفتر نویسی در دسترس می باشد:
- تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه
- تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه
۲.۱ - تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه
در این روش اسناد حسابداری به صورت روزانه ادغام شده و روزانه یک شماره کل می گیرند و گردش این اسناد به دفاتر قانونی منتقل می شود. به اسناد تجمیعی یا ادغام شده، سند کل نیز گفته می شود.
به منظور تجمیع اسناد و اختصاص شماره کل روزانه، پس از بررسی و تایید کلیه اسناد و صدور سند اختتامیه، در فرم ثبت دفاتر قانونی در فیلد “سند کل به تفکیک” روز را انتخاب نمایید.
۲.۲- تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه
در این روش اسناد حسابداری به صورت ماهانه ادغام شده و در هر ماه یک شماره کل می گیرند و گردش این اسناد به دفاتر قانونی منتقل می شود. به اسناد تجمیعی یا ادغام شده، سند کل نیز گفته می شود.
به منظور تجمیع اسناد و اختصاص شماره کل ماهانه، پس از بررسی و تایید کلیه اسناد و صدور سند اختتامیه، در فرم ثبت دفاتر قانونی در فیلد “سند کل به تفکیک” ماه را انتخاب نمایید.
۳- مراحل انجام
در سیستم حسابداری مالی در منوی> سند > ثبت دفاتر قانونی
با فرم زیر رو به رو می شویم:
تاریخ ابتدا و انتهای سال مالی را در فیلدهای از تاریخ ، تا تاریخ وارد نمایید. سایر فیلدها به شرح ذیل خواهند بود:
نحوه تنظیم فرم قبل از زدن گزینه بازیابی:
نکته: هر یک از اسناد حسابداری داری ۳ شماره می باشند:
- شماره سند: همان شماره سند موقت بوده و در زمان صدور سند، فارغ از ترتیب تاریخی تخصیص داده میشود.
- شماره دایم: شماره ای که بر مبنای تاریخ اسناد موجود در یک سال مالی و به ترتیب از شماره ۱ الی آخر تخصیص داده می شود.
- شماره کل: همانند شماره دایم می باشد ضمن اینکه این شماره، مرجع استفاده در گزارش دفاتر قانونی نیز می باشد.
۴- دفاتر قانونی - گزارش دفتر روزنامه
از طریق درختواره گزارشات، گزارش شماره -۱۰۲۱ جهت گزارش گیری دفتر روزنامه می باشد. فیلترهای این گزارش به شرح ذیل می باشند:
۵- دفاتر قانونی - گزارش دفتر کل
از طریق درختواره گزارشات، گزارش شماره ۹۲۰۰۱۶ جهت گزارش گیری دفتر کل می باشد. فیلترهای این گزارش به شرح ذیل می باشند: