جایگزین شدن هوش مصنوعی به جای انسان

جایگزین شدن هوش مصنوعی به جای انسان: واقعیت یا تیتری برای جذب مخاطب؟!

برنامه‌ها و ساختارهای کاری سنتی دیگر قدیمی شده‌اند. اکنون پدیده‌ای با عنوان مهاجرت از دفترکار (office exodus) به وقوع پیوسته است؛ دلیل این نامگذاری آن است که کارمندان اکنون از خانه، کافی‌شاپ و یا مکان‌هایی عجیب و حتی کشورهایی دوردست وظایف و مسئولیت‌های کاری خود را مدیریت می‌کنند. این تغییرات نشان می‌دهد که نیاز اساسی به ابزاری وجود دارد که بهره‌وری را افزایش دهد و همکاری و تعامل میان کارکنان دورکار و حاضر در دفتر را بیشتر کند.

عملکردهای بخش مالی سازمان مانند "حساب‌های بستانکاران" (AP) و "حساب‌های بدهکاران" (AR) به سختی از راه دور قابل کنترل هستند زیرا همیشه مقدار قابل ملاحظه‌ای اسناد و مدارک مالی به صورت کاغذی وجود دارند که باید بررسی شوند. فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) به تیم‌های کاری کمک می‌کنند با روش‌های دیجیتال از عهده این کار برآیند.

امروزه ۹۳ درصد مدیران ارشد مالی (CFO) عملیات حسابداری را به صورت دیجیتالی انجام می‌دهند. در واقع پاندمی به صورت یک کاتالیزور عمل کرد تا سازمان‌ها روش‌های قدیمی خود را بازبینی کنند؛ این درحالیست که ۵۷ درصد مدیران ارشد مالی اعلام کردند به تحول کامل دیجیتال متعهد هستند و هدفشان فقط ایجاد اصلاحات جزئی و خودکار سازی فرآیندها نیست.

عصر دیجیتال چه معنایی برای تیم مالی سازمان دارد؟

واژه "تحول" برای برخی از تیم‌های مالی نگران کننده است! آیا اگر سازمان‌ها به جای آنکه فقط فرآیندهای فعلی خود را توسعه دهند، قابلیت‌های جدید دیجیتال معرفی نمایند، امکان دارد عملکردهای بخش مالی به طور کامل توسط فناوری مدیریت شود و نیروی انسانی دیگر از دور خارج شود؟

قطعاً فناوری می‌تواند بسیاری از عملکردهای پایه مالی را بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و کارآمدتر انجام دهد. اگرچه اینترنت پر از مقالاتی‌ست که به نگرانی‌ها دامن می‌زنند مانند مقاله منتشر شده در مجله تایم با عنوان: "میلیون‌ها آمریکایی در دوران پاندمی شغل خود را از دست داده‌اند – و ربات‌ها و هوش مصنوعی با سرعتی بیش از همیشه جای آن‌ها را می‌گیرند".

آیا این خبر صحت دارد یا صرفا یک حقه مطبوعاتی برای کلیک بیشتر است؟!

چیزی که واضح است این است که عملکردهای مالی و افراد درگیر با آن باید ارتقا یابند. شرکت‌ها هنوز به افرادی نیاز دارند که داده‌ها را تحلیل کنند و با کمک ابزار فناوری امور مالی را سریع‌تر انجام دهند. چطور می‌توان ضرورت وجود منابع انسانی را نادیده گرفت درحالیکه آن‌ها می‌توانند تجربه مشتریان را از استفاده از خدمات بهبود بخشند؛ طبق مقاله مجله گارتنر، درصد زیادی از وفاداری مشتری و عملکرد عالی برند و رقابتی بودن هزینه‌ها، به دلیل داشتن تجربه خوشایند مشتریان از استفاده از خدمات سازمان به دست می‌آید.

سازمان‌هایی که فکر می‌کنند می‌توان امور مالی را تنها از طریق فناوری مدیریت کرد، با مسئولیت خود می‌توانند ریسک آن را به عهده بگیرند. برای مثال شرکت ScaleFactor ابزاری بر پایه هوش مصنوعی ارائه کرد که می‌توانست جایگزین حسابدار شده و با حداقل هزینه وظایف بیشتری از یک حسابدار را انجام دهد. استفاده از این ابزار نهایتاً به تولید اشتباهات نامحدودی منجر شد و پس از کسب درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری، این شرکت در سال ۲۰۲۰ ورشکسته شد. این مجموعه از پاندمی به عنوان عامل شکست خود یاد کرد، ولی مشتریان کیفیت پایین محصولات و خدمات آن را دلیل اصلی سقوط آن می‌دانند.

پیشرفت افراد متخصص در حوزه امور مالی

متخصصین امور مالی امروزه فرصت ارائه ارزش بیشتری را دارند. استفاده از فناوری برای مدیریت وظایفی که دارای محدودیت زمانی هستند، زمان آزاد این افراد را افزایش می‌دهد تا تمرکز خود را روی حل مشکل و برقراری تعامل با مشتریان معطوف نمایند. در طی دوران پاندمی، تیم‌های مالی نقش کلیدی در ارائه مشاوره‌های استراتژیک به رهبران کسب‌وکارها داشتند، و از جمله وظایفشان گزارش سطوح نقدینگی و تاب‌آوری سازمان در مقابل ریسک بود.

اکنون بیائید به مثالی از AR و AP نگاهی بیاندازیم تا مشخص شود متخصصین امور مالی با کمک فناوری چگونه می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

  • ورودی داده آسان – فناوری یادگیری ماشینی (ML) داده‌ها را از فاکتورها، رسیدها و PDFها به طور خودکار جمع‌آوری کرده و در یک پلتفرم مالی گردآوری می‌نماید. این فناوری به حسابداران کمک می‌کند به جای آنکه ساعت‌ها وقت بگذارند تا اطلاعات اولیه را وارد نرم‌افزارهایی مثل اکسل کنند، زمان بیشتری داشته باشند تا به تحلیل اطلاعات اختصاص دهند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند، و داده‌های ارزشمندتری را جمع‌آوری نمایند. با استفاده از ابزار بروز و مناسب بخش مالی می‌توانید از فناوری هوش مصنوعی بهره ببرید تا زمان و انرژی مورد نیاز برای وارد کردن داده‌ها از AP را کاهش دهید، بدین صورت که هوش مصنوعی همه توضیحات، واحد هزینه‌ها و مقادیر را خط به خط از مدارک مربوطه خوانده و ثبت می‌نماید. این روش ۹۹ درصد دقیق است و تا ۸۰ درصد زمان مورد نیاز برای وارد کردن داده‌ها را کاهش می‌دهد.


  • کاهش ریسک تقلب – وقتی داده‌های مالی به صورت دستی وارد سیستم می‌شوند، به ویژه در سازمان‌هایی که هر روزه با حجم بالایی از داده‌های حساس درگیر هستند، احتمال خطا یا حذف داده‌ها بالا می‌رود. یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی رکوردهای آنلاین را بازبینی می‌کند تا لینک‌های حذف شده، و داده‌های نادرست و هرگونه مغایرت را شناسایی نماید. این سیستم، آموزش دیده است تا تراکنش‌های غیرطبیعی را که ممکن است از چشم انسان پنهان بماند شناسایی کند. سیستم‌های تشخیص تقلب بر پایه هوش مصنوعی به متخصصین امور مالی کمک می‌کند از سلامت مالی سازمان خود مطلع شوند و اطلاعاتی بروز برای کسب‌وکار خود فراهم آورند.


  • بهبود قدرت تصمیم‌گیری – ابزار خودکار هوش مصنوعی داده‌ها را از سیستم‌های دیگر سازمان شما مانند ERP، CRM و سیستم صورتحساب تجمیع کرده و در یک پلتفرم واحد گردآوری می‌کنند. گردآوری داده‌ها در یک محل واحد، باعث شفافیت AR شده و به تیم‌های کاری هیبرید (دورکار-مستقر در شرکت) اجازه می‌دهد به اطلاعات جامع و بروز در هر زمانی و از هر کجا به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند. این فناوری باعث کاهش اتلاف وقت برای پیدا کردن اطلاعات می‌شود و سرعت خدمات‌رسانی به مشتریان را افزایش می‌دهد. برای کسب‌وکار شما این به معنای زمان سریع‌تر رسیدن به درآمد و برای مشتریان شما به معنای بهبود تجربه استفاده از خدمات سازمان است.


  • پیش‌بینی‌های دقیق‌تر پرداخت‌ها – یکی از چالش‌های همیشگی تیم AR پیگیری پرداختی مشتریان و عدم اطمینان از زمان پرداخت و وصول مطالبات است. نرم‌افزارهای مالی بر پایه هوش مصنوعی دارای الگوریتم‌های انحصاری هستند که رفتار پرداخت کننده را با دقت ۹۴ درصد پیش‌بینی می‌کنند، و می‌توانند نشان دهند این رفتارها چه تاثیری در جریان نقدینگی سازمان شما خواهند داشت. این بدان معناست که تیم شما می‌تواند روی روابط با مشتری تمرکز کند و مشکلات پرداختی را با ایجاد ارتباط بهتر و موثرتر با مشتریان بدحساب، بهتر نماید. همچنین این ابزار کمک می‌کند زمان زیادی برای پیگیری و دریافت مطالبات مشتریان خوش حساب اختصاص ندهیم. در هر دو مثال، تیم شما با بهبود تجربه مشتریان و کمک به نگهداشت و ایجاد وفاداری در مشتری، به کسب‌وکار شما ارزش می‌بخشد.


آینده‌ای سرشار از فرصت

واضح است که فناوری‌های نوظهور نقش کلیدی در امور مالی و سازمان‌ها ایفا می‌کنند و سرمایه‌گذاری نکردن در آن‌ها یک اشتباه بزرگ برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. با این حال، تیم‌های مالی باید به فناوری به چشم یک فرصت نگاه کنند. با استفاده از ابزار فناوری و اتکا بر نقش‌های مشاوره‌ای و برقراری ارتباط بهتر با مشتریان، تیم‌ها می‌توانند ارزش زیادی برای سازمان ایجاد کنند، و اطلاعات حیاتی و مهمی را برای کسب‌وکار به دست آورند و نهایتا یک خدمت شایسته و بهبودیافته و شایسته به مشتریان ارائه نمایند.