فرایند فروش عمومی

فرایندهای فروش سازمان‏ها متناسب با نوع صنعت، اندازه شرکت و سیاست‏‏های مدیریت می‏تواند کاملاً اختصاصی باشد، اما از منظر برنامه ریزی و به صورت عمومی به دو نوع مهم فروش بر اساس موجودی (MTS) و فروش بر اساس سفارش (MTO) تقسیم می شود.

در فرایندهای فروش بر اساس موجودی، گروهبندی مشتریان، تعیین لیست قیمت (نرخ بر اساس مشتری)، کنترل اعتبار مشتری، محاسبه موجودی رزرو و تهیه انواع تخفیفات و اعمال آن در سفارشات و فاکتورهای فروش از جمله موارد مهم است.

فرایند فروش بر مبنای سفارش با توجه به سیاست های شرکت و همچنین ماهیت محصول، می تواند متفاوت باشد. در فروش بر مبنای سفارش دو حالت می تواند وجود داشته باشد:

  1. شرکت، سبدی از محصولات به همراه ویژگی های آن را لیست کرده و مشتری فقط مجوز انتخاب از بین لیست ارایه شده را دارد. در این روش استاندارد، محصولات و اطلاعات مهندسی آنها شامل روش ساخت، BOM، زمان سنجی تولید و ... از پیش مشخص است و بنابراین در هر سفارش نیاز به امکان سنجی و استعلام از تولید وجود ندارد. واحد فروش بر اساس حجم سفارشات قبلی زمان تحویل سفارش را با تایید واحد برنامه ریزی تعیین می کند.
  2. شرکت تکنولوژی یا محصول مشخصی تولید می کند اما ویژگی های محصول با توجه به نیاز مشتری غالبا تغییر می کند. در این روش، با توجه به اینکه ممکن است پروسه تولید، مواد مصرفی و زمان تولید تغییر کند، نیاز است در هر سفارش، واحد فروش امکان سنجی تولید را از واحد برنامه ریزی/مهندسی/تولید استعلام کرده و پس از تایید آنها ثبت سفارش را انجام دهد.
MTO


امکانات سیستم فروش داخلی MTO :

اطلاعات پایه:

  • بانک اطلاعاتی مشتریان
  • اطلاعات کامل مشتری ( اطلاعات هویتی ، اطلاعات تجاری، اطلاعات تماس ، اطلاعات مورد نیاز دارایی و .. )
  • امکان تعریف فیلدهای اختصاصی برای مشتریان
  • طبقه بندی نمایندگان
  • استفاده از کدینگ مشترک با امور مالی
  • غیر فعال کردن مشتری و ایجاد لیست سیاه مشتریان
  • شناسنامه کامل محصول
  • استفاده از دو واحد مجزا با امکان تبدیل
  • امکان الصاق تصویر و مستندات فنی محصول
  • امکان گروه بندی درختی محصولات


نرخگذاری کالا:

  • نرخ گذاری کامل توسط سیستم بر اساس گروه محصول/گروه مشتری/نوع دریافت و . . .


فرایند فروش:

  • ثبت سفارش فروش
  • ثبت مجوز تحویل فروش
  • ثبت حواله فروش
  • ثبت فاکتور فروش
  • امکان ارتباط با سیستم برنامه ریزی تولید در روش فروش بر مبنای سفارش
  • شناسایی روشهای پرداخت ( نقدی / اعتباری/ مدت دار و ... )
  • آدرس بار انداز، نوع حمل، وزن و نوع بسته بندی
  • محاسبات اضافات، تخفیفات و سایر کسورات توسط سیستم
  • فرایند برگشت از فروش:
  • مجوز برگشت، رسید کالا توسط انبار و ثبت فاکتور برگشت از فروش


ویژگی های عمومی:

  • مشاهده موجودی فیزیکی انبار محصول
  • تفکیک موجودی فیزیکی و موجودی قابل فروش
  • صدور فاکتور فروش با انواع تخفیفات و اضافات و کسورات فاکتور
  • صدور سندحسابداری خودکار در سیستم حسابداری
  • محاسبات کامل ارزش افزوده
  • تهیه صورت وضعیت ارزش افزوده
  • تهیه فایل الکترونیکی ماده ۱۶۹ ( گزارش خرید و فروش فصل )
  • امکان صدور اختصاصی فرم چاپی برای هر نوع فاکتور
  • جلوگیری از صدور فاکتور مجدد


گزارشات:

  • گزارش حواله های فاکتور نشده
  • گزارش روند مقداری و ریالی فروش در دوره به تفکیک محصول و ویژگی های محصول، مشتری و گروه مشتریان
  • گزارش پیگیری فروش


MTS


امکانات سیستم فروش داخلی MTS :


اطلاعات پایه:

  • بانک اطلاعاتی مشتریان
  • اطلاعات کامل مشتری ( اطلاعات هویتی ، اطلاعات تجاری، اطلاعات تماس ، اطلاعات مورد نیاز دارایی و .. )
  • امکان تعریف فیلدهای اختصاصی برای مشتریان
  • طبقه بندی نمایندگان
  • استفاده از کدینگ مشترک با امور مالی
  • غیر فعال کردن مشتری و ایجاد لیست سیاه مشتریان
  • شناسنامه کامل محصول
  • استفاده از دو واحد مجزا با امکان تبدیل
  • امکان الصاق تصویر و مستندات فنی محصول
  • امکان گروه بندی درختی محصولات


نرخگذاری کالا:

  • نرخ گذاری کامل توسط سیستم بر اساس گروه محصول/گروه مشتری/نوع دریافت و . . .

فرایند فروش:

  • ثبت سفارش فروش
  • ثبت مجوز تحویل فروش
  • ثبت حواله فروش
  • ثبت فاکتور فروش
  • ثبت مجوز تحویل کالا
  • شناسایی روشهای پرداخت ( نقدی / اعتباری/ مدت دار و ... )
  • آدرس بار انداز، نوع حمل، وزن و نوع بسته بندی
  • محاسبات اضافات، تخفیفات و سایر کسورات توسط سیستم


فرایند برگشت از فروش:

  • مجوز برگشت، رسید کالا توسط انبار و ثبت فاکتور برگشت از فروش


ویژگی های عمومی:

  • مشاهده موجودی فیزیکی انبار محصول
  • صدور فاکتور فروش با انواع تخفیفات و اضافات و کسورات فاکتور
  • صدور سندحسابداری خودکار در سیستم حسابداری
  • محاسبات کامل ارزش افزوده
  • تهیه صورت وضعیت ارزش افزوده
  • تهیه فایل الکترونیکی ماده ۱۶۹ ( گزارش خرید و فروش فصل )
  • امکان صدور اختصاصی فرم چاپی برای هر نوع فاکتور
  • جلوگیری از صدور فاکتور مجدد


گزارشات:

  • گزارش حواله های فاکتور نشده
  • گزارش روند مقداری و ریالی فروش در دوره به تفکیک محصول و ویژگی های محصول، مشتری و گروه مشتریان
  • گزارش پیگیری فروش