نوآوری، رویایی متمایز بودن

مواجه‌ی هر روزه ما، با حجم بالای اطلاعات در زندگی چه تاثیری بر رفتارها و تصمیمات روزمره ما دارند؟

آیا ممکن است این روند ما را به سمتی ببرد که همه ما شبیه به هم بشویم؟

برای مایی که همواره رویای متمایز بودن با دیگران و داشتن زندگی منحصر به فرد خود را در سر می پرورانیم.

بیایید با هم از چگونگی این شبیه شدن و سیستمی که مغز ما را به طور مداوم در معرض این فضا قرار داده و کنترل می کند گفت‌وگو کنیم و آیا می شود در این فضا، نوآوری، خلاقیت و استقلال شخصی خود را حفظ کرد و آن را پرورش داد؟

یک پژوهشگر روانشناسی اجتماعی به نام دیوید مایرز، وقتی در مورد مفهوم هم رنگی حرف می‌زند از تعبیر پیروی گله‌ایی استفاده می‌کند یعنی آیا ممکن است که انسان‌ها، کسب‌وکارها به نوعی از زندگی و رفتار مدرن گله‌وار تن دهند؟ و بدون اینکه خودشان متوجه باشند در مسیر یک شکل شدن قدم بردارند جیم ران معتقد است: "هر فرد میانگین پنج نفری است که بیشترین وقت را با آنان می‌گذراند." و می شود این تعریف را اینگه برای کسب‌و کارها داشت که: "هر سازمان میانگین ارزش‌ها، الگوی ذهنی، استراتژی، منابع انسانی و سیستم‌هایی هستند که در آن سازمان به کار گرفته شده است."

به قول آقا رضای فیلم مارمولک آقای کمال تبریزی راه‌های رسیدن به خدا به تعداد آدم‌های روی کره زمینه! همه ما نسبت به هر رویدادی که رخ می‌دهد داری یک نگرش خاص خودمان هستیم، و زمانی دچار چالش می شویم که نظر و یا رفتاری، مغایر با الگوهای نگرشی خودمان را ببینیم.

زمانی که این چالش ها تکرار می شوند کم‌کم اثرات مهم و پر عمقی بر باورهای می‌گذارند، برای اینکه افراد و سازمان‌ها بتوانند از این مرحله به سلامت عبور کنند تمام سعی و تلاش خودشان انجام می دهند تا ارزش های جدیدی را جایگزین ارزش های قبلی خود کنند، و ملزومات این جایگزینی را فراهم نمایند آیا امکان دارد بتوان با همین سرعت در مواجه با این نوع چالش‌ها تفکر، استراتژی و الگوی ذهنی و عملی یک فرد و یا سازمان را تغییر داد؟

دنیای فناوری این امکان را به ما داده تا با ایجاد تعداد زیادی از محتواهای مربوط به همان تغییر را به صورت نوآورانه، با تعداد نقاط ارتباطی فراوان، با تفکر، افراد و پرسنل افزایش داده و ایجاد کرد و در مدت زمان کوتاهی الگوی ذهنی خلاقانه ایجاد و پیاده سازی نمود. پس سازمان ها و افراد متوسط محتوایی که دریافت، و ارزش‌هایی که تولید می‌کنند هستند تا جایی که این محتوا طرز فکر، سلیقه و حتی سبک زندگی آنان را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد و تغییرات گسترده ایی ایجاد میکند.

چنانچه برگردیم به سوال ابتدایی بحث که آیا امکان حفظ و خلق نوآوری و استقلال شخصی در مواجه روزانه وجود دارد باید بگوییم: قطعا پاسخ آری است و دنیای فناوری یکی از اصلی‌ترین و مهمترین این راه حل‌ها است.

دنیای فناوری همیشه به دنبال مختصر کردن و جمع و جور کردن مسائل است به این صورت که، بسیاری از فعالیت‌ها و عملیات‌های روزانه‌ی تجاری را به صورت جزیی از ابتدایی‌ترین قسمت آغاز کننده، تا انتهایی‌ترین بخش آن به صورت زیربنایی کنترل و پشتیبانی می‌کند.

برای اینکه بتوانیم نوآوری و استقلال شخصی را ثبات ببخشیم به دو شاخص می بایست توجه ویژه داشته باشیم شاخص اول انتخاب چهارچوب و مسیر درست و شاخص دوم توانمندی شخصی و سازمان ما و بر اساس تعاریف شخص و سازمان که قبلا اعلام شد مهمترین مزیت دنیای فناوری و سیستم‌ها و نرم افزارها از نظر حمایت و پشتیبانی نوآوری، ایجاد فضا یا همان محتوا و زمان آزاد بیشتر برای مدیران و صاحبان فکر و ایده است.

هر تلاشی که برای نوآوری انجام می شود، نیازمند زمان، انرژی و بسیاری از منابع دیگر است که برای آزادسازی آن نیاز به یک ساختار کاملا یکپارچه، فرایند محور و جزیی‌نگر است که بتواند این منابع و انرژی را در مسیر درست آزاد کند.

سیستم مدیریت منابع سازمانی (ERP) یکی از شناخته ترین این سیستم ها است و ویژگی های خاص خودش را دارد که سرشار از خلاقیت و نوآوری است:

یکپارچه‌سازی بسیاری از سیستم‌های مختلف در یک سیستم واحد؛

بسیاری از سازمان ها از ده ها سیستم مختلف استفاده می کنند، که هر کدام ازآن  سیستم ها نیازمند مدیریت و نگهداری جداگانه ای است که با داشتن یک ERP موثر و واقعی، می توانید همه ی آن سیستم ها را به اصطلاح در زیر یک سقف قرار دهید. لذا فراوانی سیستم کاهش می یابد و مدیریت آن بسیار آسان تر می شود و همینطور جستجو برای پیدا کردن فرایندهایی که در کل سازمان، جای پیشرفت و نوآوری دارند را آسان تر می کند.

فراهم کردن دسترسی به اطلاعات؛

نوآورترین کسب و کارها نیازمند وجود کارمندانی در خط اول است که بتوانند سریع تصمیم بگیرند. برای اینکه این کارمندان بتوانند در لحظه درست تصمیم بگیرند، نیاز دارند تا به اطلاعات دقیق و درست دسترسی داشته باشند. آن ها نمی توانند منتظر تایید یا موعد انجام مراحل تعیین شده بمانند و بعد تصمیم بگیرند. ERP می تواند افراد با اطلاعات کافی را در زمان مناسب در اختیار این کارمندان قرار دهد.

یادگرفتن اینکه چه کاری را ادامه ندهیم

همانطور که در بسیاری از تکنولوژی ها می بینیم، کلید موفقیت، در توسعه ی فرایندها و استانداردهای جدید است، ERP متفاوت از دیگر تکنولوژی ها نیست. و به شما این امکان را می دهد تا طیف زیادی از فرایندهای تجاری را مجددا ارزیابی کنید و مطمئن شوید که با این سیستم به خوبی هم خوانی و کار می کند. این امر می تواند به خودی خود یک فرایند با ارزش باشد، چراکه شما مطمئنا با فرایندهای زاید و فرایندهایی که مانع پیشرفت سازمان شما هستند برخورد می کنید. جدا کردن نوآوری از گذشته، به اندازه ی آینده ی جعل شده برای آن، مهم است، بنابراین نباید آنرا دست کم گرفت.

تمرکز بر منابع

نتیجه طبیعی و مشخص توقف فرایندها و فعالیت های مختلف این است که منابع را برای استفاده به‌روش های جدید و جالب آزاد می کند. با ایجاد کارایی در سراسر کسب و کار، می توانید منابعی را که برای نوآوری بسیار حیاتی هستند را بکار گیرید تا آنرا شکوفا کنید.

حمایت از همکاری

سیستم های  مدیریت منابع سازمانی اطلاعات فوق العاده‌ی به روز شده‌ای از آنچه در کسب و کار شما اتفاق افتاده و اینکه آن اتفاق توسط چه کسی یا چه بخشی انجام شده را فراهم می کند. این موضوع به شما این اجازه را می دهد که افراد مناسب برای هر پروژه را شناسایی و انتخاب کنید و مطمئن شوید که نوآوری ایجاد شده دارای منابع درست و مناسبی است و در انتها توصیه می‌کنیم:

سرمایه گذاری بر روی نوآوری به صورت مستمر صورت پذیرد

گارتنر اخیرا تخمین زده است که ۷۵% از پروژه های  ERPدر صورت رعایت نکردن مواردی که بیان شد برای ارائه ریل گذاری مناسب، در این حوزه موفق نخواهند بود. با این حال، سرمایه گذاری درERP می تواند شما را از رقیبانتان متمایز و تبدیل به یک سیستم نوآور واقعی کند.  از به دام افتادن بر بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید و مطمئن شوید که تلاش هایتان مثمر ثمر بوده وبرایتان سودمندی داشته است.