ERP در صنایع غذایی

برای چندین دهه، سیستم های ERP بخشی جدایی ناپذیر در چشم انداز فناوری شرکت های مواد غذایی بوده اند. چرا؟ یک سیستم ERP باید چه کاری را بتواند انجام دهد، چگونه آن را انتخاب می کنید و چه نقشی در دیجیتالی شدن دارد؟

مروری بر نرم افزاری که در حال به دست آوردن جایگاه خود به عنوان سیستم عصبی مرکزی در پردازش مواد غذایی است.

سیستم ERP چیست و چرا در تولید مواد غذایی به آن نیاز است؟

ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning است و به یک سیستم نرم افزاری برای مدیریت کسب و کار اشاره دارد. در واقع سیستم ERP شرکت‌های مواد غذایی را قادر می‌سازد تا فرآیندهای تجاری خود را مدیریت و بهینه کنند - از خرید، حسابداری، مالی، روابط انسانی و تولید گرفته تا تدارکات. به طور خلاصه، ERP نرم افزاری است که کسب و کار شما را راه اندازی می کند. سفارش مواد اولیه، پردازش سفارشات، مدیریت و بهینه سازی دستور العمل ها، صورتحساب، برنامه ریزی تولید و بسیاری موارد دیگر.

سیستم‌های ERP مناسب، به هیچ نرم‌افزار شخص ثالثی در زمینه‌های کلیدی نیاز ندارند و می‌توانند داده‌های ثابتی را در اختیار همه بخش‌ها و بازیگران یک شرکت مواد غذایی قرار دهند. آنچه در تئوری مناسب به نظر می رسد این است که فرآیندهای سریع و کارآمد را در عمل تضمین می کند: هنگامی که سفارش مشتری از طریق یک فروشگاه آنلاین یا EDI وارد می شود، سیستم به طور خودکار موجود بودن موجودی را تأیید می کند، زمان بندی تولید را مطلع می کند و انتخاب کالا را آغاز می کند. بدون هیچ گونه اختلال و وقفه رسانه ای.

برای شرکت های تولیدی، بسیار سودمند است که ERP آنها فرآیندهای تولید را نیز پوشش دهد و در نتیجه عملکرد یک سیستم اجرای تولید را بر عهده بگیرد. این سیستم‌ها قادرند داده‌های عملیاتی را به‌طور خودکار جمع‌آوری و پردازش کنند، عملکرد ماشین را ارتقا دهند یا معیارهای OEE را تعیین کنند و در نتیجه مناطقی را برای ارتقا سازی پیدا کنند.

این ترکیب از تجارت، مدیریت محصول و هوشمندی فناوری تولید، سیستم ERP را به یک بلوک ساختمانی مرکزی برای صنعت ۴.۰ در صنایع غذایی تبدیل می‌کند. جای تعجب نیست که سیستم های ERP به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند: طبق نظرسنجی according to our digitalization survey in ۲۰۲۰، ERP دارای بالاترین درجه تکامل در چشم انداز فناوری اطلاعات و فناوری شرکت ها قرار گرفته. حدود ۵۸ درصد از شرکت ها از آن استفاده می کنند. ۳۱ درصد دیگر قصد دارند از ERP استفاده کنند یا علاقه زیادی به آن نشان داده اند.



ERP چه نقشی در دیجیتالی شدن شرکت های مواد غذایی دارد؟

سیستم ERP، نرم افزار مرکزی برای پردازش داده ها است. همیشه بوده است - و هرگز مهمتر از امروز نبوده است. مگاترند دیجیتالی شدن مستلزم تغییر در اهمیت ERP است: آنچه قبلاً ابزاری برای پشتیبانی عملیاتی کسب و کار بود، اکنون به یک بلوک ساختمان استراتژیک مهم تبدیل شده است:

  • به عنوان یک مرکز داده و فرآیند، سیستم ERP در هر پروژه دیجیتالی سازی دخیل است؛ هنگامی که کارخانه های لبنی می خواهند دسته های خود را با RFID ردیابی کنند، یا زمانی که می خواهید یک فروشگاه آنلاین B۲B برای مشتریان خود بسازید، یا زمانی که تولید کنندگان سوسیس و کالباس می خواهند کنترل دستگاه های پرکن خود را افزایش دهند؛ بهبود در زنجیره تامین، مدیریت، تولید یا فروش معمولاً توسط داده های ERP حفظ می شود. اگر می‌خواهید بلاک چین و هوش مصنوعی را به استراتژی دیجیتالی‌سازی خود متصل کنید، یا اگر می‌خواهید کارخانه غذای هوشمند بسازید، همین امر صادق است. بدون نرم افزار ERP در پس زمینه، هیچ یک از اینها هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد.
  • مدیریت خوب داده با ERP مبنای ایده آلی برای یک فرآیند بهبود به طور مستمر است. شرکت‌های داده‌محور مانند تولیدکننده کالیفرنیایی Courage Production در این زمینه پیشرو هستند. آنها از ERP نه تنها برای کارهای معمول استفاده می کنند، بلکه برای منطقی کردن عملیات روزانه خود بر اساس اطلاعات دیجیتالی تولید شده نیز استفاده می کنند: به عنوان مثال، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام محصول به کدام اتاق برای نمکسود کردن یا دودی کردن برود، استفاده از برنامه ریزی و زمان بندی پیشرفته، یا به حداقل رساندن تلفات در عمل. با پیوند دادن داده‌های ERP با داده‌های سایر سیستم‌ها، حتی می‌توان تصمیم‌گیری‌ها را خودکار کرد، همانطور که این عمل در مورد یادگیری ماشین هم وجود دارد.
  • و کاهش هزینه ها را فراموش نکنید. نگاهی اجمالی به بودجه ی ذخیره در این صنعت اهمیت این موضوع را آشکار می کند: طبق گزارش CSIMarket، بودجه ذخیره ی سود ناخالص برای صنعت فرآوری مواد غذایی در سال ۲۰۱۹، ۲۲.۰۵ درصد بوده است - بطور قابل توجهی کمتر از میانگین کل بازار ۴۹.۴ درصدی. اگر از همه فرصت‌های دیجیتالی‌سازی در این زمینه استفاده نکنید و بدون درک سیستم ERP به عنوان یک کاهش‌دهنده هزینه، دوران سختی را پیش رو دارید. با نگاهی به فرآیندهای ارزش افزوده صنعت، بسیاری از شرکت‌ها، تنها در ابتدای راه هستند. حدود ۶۸ درصد از شرکت‌ها هنوز هنگام کار با سیستم ERP از کاغذ استفاده می کنند (CSB Survey ۲۰۲۰) وضعیتی که سال‌ها پیش شرکت‌های دیجیتالی شده به طور مداوم به آن پشت کرده‌اند.

نتیجه گیری: چه محصولات نانوایی، چه محصولات لبنی، چه گوشت یا نوشیدنی - با ERP، شما مبنای ایده آلی برای دیجیتالی شدن خود خواهید داشت. برای اینکه فرآیندهای خود را شکل دهید، مدل کسب و کار خود را گسترش دهید یا به سادگی تولید خود را سریعتر کنید. این یک واقعیت است که تا کنون، تنها ۲۲ درصد از شرکت های مواد غذایی، جریان اطلاعات و مواد خود را در سطح فروشگاه با سیستم ERP کنترل می کنند (CSB Survey ۲۰۲۰) دلیل این امرچیست؟ مطمئناً یک دلیل این است که بسیاری از سیستم های قدیمی یا نامناسب هنوز در حال استفاده هستند. بنابراین دیجیتالی شدن یک یا چند شرکت وابسطه را مجبور به تغییر می کند، زیرا تغییر بدون نرم افزار ERP مدرن به سختی امکان پذیر است.

ERP به چه عملکردهایی نیاز دارد تا یک کمک واقعی برای یک شرکت مواد غذایی باشد؟

هیچ تجارتی مانند تجارت مواد غذایی وجود ندارد - و ERP باید به طور بهینه نشان دهنده بسیاری از جنبه های خاص این صنعت باشد. اما نیازمندی‌های شرکت‌ها زیاد است و تفاوت‌ها در صنعت بسیار است: در حالی که شرکت‌های گوشتی به یک تابع محاسبه برش نیاز دارند، لبنیات از صورت‌های پرداخت شیر همسان و یکدست بهره می‌برند و نانوایی‌های بزرگ به مدیریت سیلو اهمیت می‌دهند.

با وجود این تفاوت ها، چند مورد ضروری وجود دارد که هر شرکتی به آن نیاز دارد:

  • نرم افزار ERP باید بتواند اطلاعات دقیق هزینه را برای تمام اجزاء، مانند محصولات نهایی، محصولات مشترک و محصولات جانبی ارائه دهد. این اطلاعات برای محاسبه هزینه های مواد و ساخت و همچنین برای قیمت گذاری ضروری است.
  • اطمینان حاصل کنید که سیستم با نمایش و بهینه سازی دستور العمل ها، صورتحساب ها و محاسبات محصول مشکلی نداشته باشد.
  • ارزیابی‌ها، بودجه های ناخالص، نظارت بر فرآیندها و محصولات: تنها در صورتی که بتوان اطلاعات ضروری و شاخص‌های کلیدی عملکرد را با فشار یک دکمه از سیستم ERP بازیابی کرد، در این صورت تصمیم‌گیرندگان می‌توانند بیشترین بهره را از تجارت خود ببرند.
  • نرم افزار باید امکان کنترل خودکار وزن های متغیر را فراهم کند. در غیر این صورت در برچسب قیمت، برای وزن، به خصوص در مورد محصولات نابرابر با مشکل مواجه خواهید شد.
  • برنامه ریزی تولید باید الزامات تولید کالاهای تازه را در نظر بگیرد. علاوه بر این، داده های هر مرحله ارزش افزوده، باید در پیش بینی و در محاسبه اندازه های بهینه دسته گنجانده شود. این امر مضرات ناشی از این واقعیت را کاهش می دهد که داده های فروش از خرده فروشان به عنوان مهمترین نقطه تماس اغلب در یک جعبه سیاه باقی می مانند.
  • در پی شیوع کووید-۱۹، پویایی برای موفقیت بسیار مهم است. زمانی که قرار است تنها چند کارمند در محل کار کنند، بقیه هنوز هم باید بتوانند به داده های اصلی در سیستم ERP دسترسی داشته باشند. پروسه های مربوط به کار، گردش های کاری مربوط به مدارک و اسناد، ارزیابی ها: همه این موارد باید همیشه وحتی از طریق دور کاری در دسترس و ادامه داشته باشد.
  • یکی دیگر از معیارهای اصلی، سازماندهی قابلیت ردیابی در نرم افزار است. ناظران بازار انتظار دارند که مصرف‌کنندگان اهمیت بیشتری برای شفافیت قائل شوند زیرا می‌خواهند چگونگی روند کامل تولیدات غذایی خود را بدانند. ERP باید این جریان کالاها و داده ها را تجسم کند، همچنین اینکار را برای مصرف کنندگان در قفسه های فروشگاه های خرده فروشی ایجاد کند.

صحبت از خرده فروشان مواد غذایی است. علاوه بر EDI، اکثر شرکت‌ها، قبل از شروع تجارت با خرده‌فروشان مواد غذایی، به مجموعه‌ای از عملکردها و فناوری‌های جامع نیاز دارند. بخش خرده‌فروشی مواد غذایی بسیاری از تامین‌کنندگان خود را می‌طلبد - و در صورت بروز مشکل در تحویل، هرگز در مورد جریمه‌های مالی تردید نمی‌کند. ابزارهای مؤثر برای جلوگیری از این امر عبارتند از ابزارهای یکسان سازی برای برنامه ریزی و برنامه ریزی نیازمندی های مواد، جمع آوری داده ها و همچنین انتخاب راه کارهای ویژه.

با این توابع، نرم افزار ERP در نهایت به همه طرف های درگیر کمک می کند: مدیران اجرایی و سرپرستان می توانند با کمک پردازش مرکزی داده ها تصمیمات بهتری بگیرند، زیرا دسترسی سریع به تجزیه و تحلیل ها و گزارش ها را دارند. در سطح فروشگاه، کیفیت محصول و کیفیت فرآیند از جریان داده های ثابت، بهره می برند. و مشتریان از قابلیت اطمینان و دقت تحویل در زنجیره تامین، تامین کنندگان خود راضی هستند.

شرکت های مواد غذایی باید در انتخاب سیستم ERP خود چه مواردی را در نظر بگیرند؟

انتخاب راهکار مطلوب برای ERP یکی از بزرگترین چالش هایی است که تصمیم گیرندگان در صنایع غذایی با آن روبرو هستند. به طور مثال ریسک کردن در انتخاب یک اسب اشتباه، برای حمایت گرفتن، بسیار بیشتر از هر کالای سرمایه ای دیگر است. اگر نیاز دارید، همیشه می‌توانید یک ماشین ایزوله را با یک ماشین دیگر جایگزین کنید، اما یک نرم‌افزار ERP در همه قسمت‌ها تداخل دارد - که این موضوع تغییرات در سیستم های دیگر را بسیار دشوار می‌کند. علاوه بر این، مقایسه بین پیشنهادات تامین کنندگان برای انتخاب هم دشوار است. اما چگونه می توانید با خیال راحت با انتخاب درست، به اهداف خود برسید؟

گرایش و جهتگیری صنعتی برای این نرم افزار عامل تعیین کننده برای انتخاب است. یک سیستم ERP که فرآیندهای کسب و کار صنایع غذایی را به خوبی در حالت استاندارد پوشش می دهد، همیشه مزیت دارد. این امر در اجراهای سریع‌تر، عملیات های روزانه و انتشار به روز رسانی آخرین تغییرات اما نه در حد حداقل، قابل مشاهده است. علاوه بر این، شریک ERP شما باید تخصص و تجربه در صنایع غذایی داشته باشد. نکته اصلی در کارکنان واجد شرایط و شایسته این کار است: هیچ چیز بدون مشاوران مناسب در محل امکان پذیر نیست. بهترین مشاوران در خانه در این دو حوضه هستند - فناوری اطلاعات و صنایع غذایی. تنها در این صورت است که همه طرف ها به یک زبان صحبت می کنند.

اینها سوالاتی هستند که باید هنگام صحبت با یک شریک ERP توانا از او بپرسید:

  • آیا این نرم افزار برای پاسخگویی به نیازهای صنایع غذایی توسعه یافته طراحی شده است؟ ← این تضمین می‌کند که نرم‌افزار دارای قابلیت‌های مورد نیاز شما است، از جمله بهترین روش‌هایی که می‌توانند بلافاصله پیاده‌سازی شوند.
  • مشاوران چه ویژگی هایی دارند؟ آیا در بین آنها افرادی وجود دارند که نانوا، قصاب یا متخصص صنایع غذایی باشند؟ → در این صورت، نه تنها نرم افزار را خریداری می کنید، بلکه تجربه شخصی و تخصص لازم در صنعت را نیز به دست می آورید. در نهایت، این ویژگی است که ارائه دهنده را قادر می سازد تا مشکلات شما را درک کرده و حل کند.
  • فروشنده به طور خاص در صنعت شما چه رفرنس هایی را دارد؟ آیا بازدیدهای مرجع (به طور مجازی) امکان پذیر است؟ ← به این ترتیب می توانید مهمترین مسائل را در گفتگوی مستقیم با کاربران مشخص کنید.

یکپارچگی و یکدستی یکی دیگر از معیارهای کلیدی است. هرچه تعداد اینترفیس‌ها در فرآیندهای اصلی کمتر باشد، سریع‌تر و ایمن‌تر می توانید داده های مهمی مثل موجودی، تولید یا محاسبه را به دست آورید. بنابراین، برای این دلایل محکمی است که چرا بسیاری از شرکت‌های مواد غذایی از این رویکرد استفاده می‌کنند. شرکت هایی مانند Naabtaler، Beckers Bester، تاسیسات تولید EDEKA، و همچنین بسیاری از شرکت های نسبتا کوچک مانند Juffinger.

با افزایش دسترسی به نرم افزارهای بسیار تخصصی، معنای کلمه ی کلیدی " ERP یکپارچه" به طور قابل توجهی تغییر کرده است. آنچه قبلاً به معنای "همه چیز در یک سیستم واحد" بود، اکنون به قابلیت نرم افزار ERP برای ادغام راهکارهای IT بیرون از مجموعه، از طریق رابط ها اشاره دارد: سیستم های CRM برای فروشگاه های مواد غذایی، سیستم های فروشگاهی برای تجارت الکترونیک، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، نرم افزار بهینه سازی مسیر، و خیلی بیشتر. هیچ فروشنده ERP در جهان نمی تواند راه حلی ایجاد کند که با همه ی موارد مورد استفاده مطابقت داشته باشد - که به هر حال، مطابق با استانداردهای مدرن هم نباشد، درست است؟

معیارهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب ERP در نظر بگیرید. ما این نکات را در مقاله سفید white paper خود خلاصه کرده ایم. همچنین ممکن است بخواهید ویدیوی وبینار تخصصی ما expert webinar در این زمینه را تماشا کنید.

چرا اندازه به طور ویژه برای ERP اهمیت دارد؟

راهکار ایده آل ERP برای یک شرکت به اندازه ی آن شرکت نیز بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی:


  • در شرکت‌های کوچک و متوسط یا استارت‌آپ‌های مواد غذایی، یک راه‌کار استاندارد ساده و از پیش تنظیم‌شدهBasic ERP) ) به احتمال زیاد بهترین گزینه است. این امر هزینه های سرمایه گذاری را پایین نگه می دارد و به طور ایده آل لازم به استخدام کارکنان برای قسمت IT نیست.
  • شرکت های متوسط تمایل دارند به راهکارهای سفارشی تری نیاز داشته باشند تا بتوانند فرآیندهای تولید مواد غذایی را که در دهه های گذشته توسعه داده اندIndustry ERP) ) پوشش دهند. نسخه استاندارد یک ERP صنعتی شامل ویژگی های ضروری خاص صنعت است و می تواند متناسب با نیازهای فردی باشد.
  • بهترین و مناسبترین راهکاربرای گروه‌های تولید مواد غذایی، سیستم‌های ویژه برای تأسیسات تولیدی آنها (Factory ERP) خواهد بود، این در حالی است که یک ERP عالی تمام عملکردهای مربوط به منابع انسانی، مالی و کنترل را انجام می‌دهد.

نکته اصلی این است که اگر یک راهکارERP به دست آورید که با اندازه شرکت شما مناسب نباشد، دستیابی به اهداف پروژه یا اهداف مرتبط با نرم افزار عملا غیرممکن خواهد بود. خواه به این دلیل باشد که باید با پیچیدگی بالای آن در تعامل باشید، زیرا نرم افزار به اندازه کافی انعطاف پذیر نیست، یا به این دلیل که نمی تواند با کسب و کار شما رشد کند.

Cloud ERP، On-Premise ERP، ERP ترکیبی؟ راه اندازی کدام یک مناسب برای شرکت های مواد غذایی است؟

حال سوال بزرگ این است که کدام مدل عملیاتی برای شرکت من مناسب‌تر است: سیستم مبتنی بر کلاد، نرم‌افزار داخلی یا ترکیبی از هر دو؟

با نگاهی به روندهای فعلی بازار، به نظر می رسد همه چیز برروی کلاد صحبت می کند. نه تنها تحلیلگران SoftSelect به دستیابی به نرم افزار از فضای کلاد به عنوان یکی از بزرگترین زمینه های رشد در زمینه فناوری اطلاعات اشاره می کنند. بلکه استراتژی بازاریابی تهاجمی SAP نیز می تواند به این معنا تفسیر داشته باشد. کمپین فروشنده ERP با عنوان "Rise with SAP" با هدف هموار کردن راه برای انتقال مشتریان خود به فضای کلاد همراه است.

با این حال، آیا استدلال های معمولی طرفداران کلاد واقعاً برای صنایع غذایی درست است؟ نگاهی به عملکرد تولید شک و تردیدهایی را ایجاد می کند. برخلاف سایر صنایع، پردازش سریع و پایدار داده ها در کارخانه ضروری است - برای مثال، زمانی که برچسب ها، وزن و اطلاعات قیمت باید به طور خودکار چاپ شوند. در این صورت، ERP از طریق کلاد مزایای خود را دارد:

کاهش هزینه: می‌توانید سرمایه‌گذاری‌ها را در سرور شخصی، سایر سخت‌افزارهای گران‌قیمت و کارکنان ماهر ذخیره کنید (که این روزها یافتن آنها بسیار سخت است)

صرفه جویی در زمان: نیازی نیست نگران به روز نگه داشتن سیستم ERP و سخت افزار خود باشید. این باعث صرفه جویی در وقت که بسیار ارزشمند است، شود.

مقیاس پذیری: می توانید منابع IT را به صورت مقرون به صرفه و در مدت زمان بسیار کوتاه اضافه یا حذف کنید




با هر فرصتی که بتوانیم بدست آوریم، یک چالش نیز پیش می آید:

نقاط ضعف عملکردی: راهکارهای کلاد اغلب دارای محدودیت های عملکردی هستند زیرا بیشتر با استاندارد مطابقت دارند. در نتیجه، کاربران تجاری انعطاف‌پذیری کمتری در «تطبیق» سیستم با فرآیندهای خودشان – و اغلب بسیار پیچیده – دارند.

احساس امنیت کاذب: انتقال فناوری اطلاعات خود به فضای کلاد به‌طور خودکار به این معنا نیست که به حداکثر امنیت دست می‌یابید. مراکز داده ایمن پیش نیاز داده های ایمن هستند. بنابراین، باید مفهوم فروشنده را به طور کامل بررسی کنید. فاصله ی جغرافیایی، یعنی ذخیره نسخه های پشتیبان در یک مرکز داده از راه دور جغرافیایی، یک کلمه کلیدی مهم در اینجا است.

هزینه یابی دقیق: اگر این را مسلم فرض کنید که یک راهکار کلاد همیشه هزینه های IT شما را کاهش می دهد، ممکن است با تعجب مواجه شوید.

کلاد یا بدون کلاد - این سوالی است که باید با توجه به استراتژی کلی IT خود از خود بپرسید. بسته به اینکه چه کسی تصمیم می گیرد، پاسخ متفاوت است. یک مدیر فناوری اطلاعات نسبت به مدیر عامل داده محور که می خواهد در هر زمان و همه جا در راس امور قرار گیرد، دیدگاه متفاوتی خواهد داشت. روشی که من می بینم این است که استارت آپ ها، شرکت های تجاری و کسب و کارهایی با فرآیندهای تا حد زیادی استاندارد شده نسبت به شرکت هایی با مراحل و فرآیندهای زنجیره ارزش پیچیده، بیشتر در موقعیتی هستند که ERP به صورت کلاد را در نظر بگیرند. در این صورت، در محل، گزینه بهتری خواهد بود. همین امر در مورد شرکت‌های مواد غذایی نیز صدق می‌کند که در آن‌ها فناوری اطلاعات طبقه‌ای فروشگاه، یک تمایز کلیدی است.

روش دیگر، شما با ترکیب انعطاف‌پذیری کلاد با مزایای عملکرد یک سرور شخصی، یک رویکرد ترکیبی را در پیش می‌گیرید: در تولید، به ERP سنتی خود پایبند هستید، در حالی که مدیریت داده‌ها را در فروش یا بازاریابی به فضای کلاد تخلیه می‌کنید. با سیستم های ERP ترکیبی، بهترین ها را از هر دو حوزه دریافت می کنید.

چه چیزی در پیاده سازی یک سیستم ERP ضروری است؟

اگر زمان و کار زیادی را برای انتخاب سرمایه گذاری صرف کرده اید، باید زمان و منابع کافی برای پیاده سازی ERP نیز در نظر بگیرید. این مرحله دارای مشکلاتی است که ممکن است منجر به توقف پرهزینه پروژه شود. حتی بازیگران بزرگ صنعت مانند Lidl و Haribo می‌دانند که شور و شوق بسیار سریع می‌تواند به راحتی به سرخوردگی تبدیل شود. این دو شرکت از پروژه های بزرگ مقیاس ERP بیرون آمده اند و هر دو با مشکلات فوق العاده ای مواجه شده اند. این یک استثنا نیست. بر اساس برآوردهای تحلیلگران گارتنر، در این صورت است که تا ۷۵ درصد از پروژه ها با شکست مواجه می شوند.

  1. از همان ابتدا، همه ی قسمت ها از جمله مدیریت خود را درگیر کنید. از بخش های مختلف در مورد خواسته های آنها بپرسید و به آنها حق انتخاب بدهید. به این ترتیب، شما تعهد ایجاد می کنید و در عین حال اطمینان می دهید که دانش فرآیند موجود در راهکارگنجانده شده است.
  2. پیاده سازی را به صورت استراتژیک برنامه ریزی کنید: محدودیت ها، بودجه، منابع، زمان و کیفیت پروژه را تعریف کنید تا بتوانید آن را با نیازهای خود محک بزنید. از فرآیندهای اصلی تعریف شده قبلی و زمینه های تجاری اصلی به عنوان یک راهنما استفاده کنید. روش های سریع را از مشاوران خود بخواهید، که به وسیله ی آن شما را در صرفه جویی در زمان کمک می کند.
  3. برای انتقال سریع و موفقیت آمیز، داده ها باید آماده، پاکسازی و تبدیل شوند. از آنجایی که این امر برای همه داده های اصلی و داده های تراکنش صدق می کند، در پیاده سازی برنامه های شما، باید زمان کافی در نظر گرفته شود. بایگانی غیرقابل تجدیدنظر داده‌های انتقال‌نشده را در ذهن داشته باشید!
  4. مستندات خوب از همان ابتدا ضروری است. این موضوع با یک مشخصات الزامی شروع می شود و تا مدارک انتقال به سیستم جدید با توجه به الزامات قانون مالیات ادامه می یابد.
  5. مسئولیت ها را روشن کنید و مطمئن شوید که همه از این موضوع آگاه هستند که معرفی سیستم جدید یک موضوع در سطح بالا است.
  6. اطمینان حاصل کنید که منابع کافی برای اجرا در دسترس است. کنترل، نظارت و مدیریت پروژه نیز هزینه و زمان براست. غیرمعمول نیست که کمبود پرسنل، شروع به کار را به تاخیر بیاندازد.
  7. قبل از پخش زنده، سیستم را آزمایش کنید، در حالت ایده‌آل با یک زیرمجموعه شروع کنید. از طرف دیگر، می توانید سیستم قدیمی خود را برای مدتی به صورت موازی در حال اجرا نگه دارید.
  8. تمرین را خیلی دیر شروع نکنید - و با پشتکاربه کاربران قدرتمند خود آموزش دهید.
  9. برای بهینه سازی، برنامه ریزی کنید. گاهی اوقات تنظیمات و افزونه‌های معقول فقط در مرحله اجرا ظاهر می‌شوند.

آنچه برای انتخاب راهکارمناسب ERP صادق است، در مورد پیاده سازی آن نیز صدق می کند: استراتژی ای که در مورد یک شرکت مشخص کار کند، لزوما یک دستورالعمل جهانی برای بدست آوردن موفقیت نیست. هنگامی که سیستم ERP خود را انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که یک تیم مجرب از مشاوران برای غلبه بر موانع اولیه به شما کمک می کنند.

قطعاً هنوز کارهای دیگری وجود دارد که می توانید و باید در خود شرکت انجام دهید – و این عمل موفقیت ورود به ERP شما را تضمین می کند.