گزارش دفاتر قانونی

مستندات سیستم مالی

گزارش دفاتر قانونی

کد ۱۰۰۱

فروردین ۱۴۰۱


فهرست


۱.     مقدمه

۲.     انواع روش های تحریر دفاتر قانونی

۲.۱.  تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه

۲.۲. تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه

۳.     مراحل انجام

۴.     دفاتر قانونی - گزارش دفتر روزنامه

۵.     دفاتر قانونی - گزارش دفتر کل



تاریخچه مستند


ردیف

شرح

نسخه

تاریخ

تهیه کننده

تاییدکننده / تاریخ تایید

۱

مستندات گزارشات دفاتر قانونی

۱

۱۴۰۱/۰۱/۱۴

دپارتمان مدیریت محصول - سجادبیات


تغییرات

*


۱- مقدمه

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نرم افزار حسابداری، امکان گزارش گیری از گزارشات و دفاتر قانونی مطابق با قوانین جاری است. در سیستم حسابداری سندپرداز میتوان به ۲ روش مختلف گزارش دفاتر قانونی را در اختیار داشت.

  • دفتر روزنامه

دفتر روزنامه دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت و همچنین اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری در آن ثبت می گردد. در دفتر روزنامه اسناد حسابداری به ترتیب تاریخ و شماره منتقل می شوند. دفتر مذکور می تواند بصورت دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) باشد.

  • دفتر کل

دفتری است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه به ترتیب کد حساب به این دفتر منتقل و در صفحات مخصوص آن ثبت می شود. دفتر مذکور می تواند بصورت دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) باشد.


۲- انواع روش های تحریر دفاتر قانونی

به صورت خلاصه ۲ روش زیر برای دفتر نویسی در دسترس می باشد:

  1. تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه
  2. تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه


۲.۱ - تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد روزانه


در این روش اسناد حسابداری به صورت روزانه ادغام شده و روزانه یک شماره کل می گیرند و گردش این اسناد به دفاتر قانونی منتقل می شود. به اسناد تجمیعی یا ادغام شده، سند کل نیز گفته می شود.

به منظور تجمیع اسناد و اختصاص شماره کل روزانه، پس از بررسی و تایید کلیه اسناد و صدور سند اختتامیه، در فرم ثبت دفاتر قانونی در فیلد “سند کل به تفکیک” روز را انتخاب نمایید.


۲.۲- تحریر دفاتر قانونی بر اساس تجمیع اسناد ماهانه


در این روش اسناد حسابداری به صورت ماهانه ادغام شده و در هر ماه یک شماره کل می گیرند و گردش این اسناد به دفاتر قانونی منتقل می شود. به اسناد تجمیعی یا ادغام شده، سند کل نیز گفته می شود.

به منظور تجمیع اسناد و اختصاص شماره کل ماهانه، پس از بررسی و تایید کلیه اسناد و صدور سند اختتامیه، در فرم ثبت دفاتر قانونی در فیلد “سند کل به تفکیک” ماه را انتخاب نمایید.


۳- مراحل انجام

در سیستم حسابداری مالی در منوی> سند > ثبت دفاتر قانونی



با فرم زیر رو به رو می شویم:



تاریخ ابتدا و انتهای سال مالی را در فیلدهای از تاریخ ، تا تاریخ وارد نمایید. سایر فیلدها به شرح ذیل خواهند بود:


نام فیلد

مقدار

توضیحات

سند دائم به تفکیک

روز

شماره دهی و مرتب سازی اسناد بر اساس روز صدور سند

روز/سند موقت

شماره دهی و مرتب سازی اسناد بر اساس تک تک اسناد صادر شده

ماه

شماره دهی و مرتب سازی اسناد بر اساس ماه صدور سند

سند کل به تفکیک

روز

شماره کل اسناد بر اساس روز صدور سند تخصیص پیدا می کند

ماه

شماره کل اسناد بر اساس ماه صدور سند تخصیص پیدا می کند

بازه انتخابی

شماره کل اسناد بر اساس بازه انتخابی تخصیص پیدا می کند

جدا سازی سند افتتاحیه

چک باکس انتخابی

در صورت انتخاب برای سند افتتاحیه، یک شماره (دایم و کل) مجزا تخصیص پیدا می کند.

جدا سازی سند سود زیان

در صورت انتخاب برای سند سود زیان، یک شماره (دایم و کل) مجزا تخصیص پیدا می کند.

جدا سازی سند اختتامیه

در صورت انتخاب برای سند اختتامیه، یک شماره (دایم و کل) مجزا تخصیص پیدا می کند.


نحوه تنظیم فرم قبل از زدن گزینه بازیابی:

عنوان فیلد

توضیحات

از تاریخ

به صورت پیش فرض تاریخ شروع دوره مالی می باشد

تا تاریخ

میبایست تاریخ پایان دوره مالی باشد

سند دائم به تفکیک

این فیلد تعیین کننده نحوه شماره دهی به اسناد موجود در سیستم حسابداری می باشد. و در چاپ روکش اسناد کاربرد دارد.

به جهت سهولت پیدا کردن اسناد و بایگانی اسناد مثبته، پیشنهاد می شود از بین گزینه های موجود، گزینه «روز،سند موقت» انتخاب شود

سند کل به تفکیک

شماره کل اسناد در صدور دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و دفتر کل) کاربرد دارد.

به جهت سهولت عملیات دفتر نویسی پیشنهاد می شود از بین گزینه های موجود، گزینه «ماه» انتخاب شود.

جدا سازی سند افتتاحیه

پیشنهاد می شود این گزینه را انتخاب نمایید تا سند مربوطه در لیست اسناد دارای شماره دئم و کل منحصر به فرد باشد.

جداسازی سند سود زیان

پیشنهاد می شود این گزینه را انتخاب نمایید تا سند مربوطه در لیست اسناد دارای شماره دئم و کل منحصر به فرد باشد.

جداسازی سند اختتامیه

پیشنهاد می شود این گزینه را انتخاب نمایید تا سند مربوطه در لیست اسناد دارای شماره دئم و کل منحصر به فرد باشد.


نکته: هر یک از اسناد حسابداری داری ۳ شماره می باشند:



  • شماره سند: همان شماره سند موقت بوده و در زمان صدور سند، فارغ از ترتیب تاریخی تخصیص داده میشود.
  • شماره دایم: شماره ای که بر مبنای تاریخ اسناد موجود در یک سال مالی و به ترتیب از شماره ۱ الی آخر تخصیص داده می شود.
  • شماره کل: همانند شماره دایم می باشد ضمن اینکه این شماره، مرجع استفاده در گزارش دفاتر قانونی نیز می باشد.




۴- دفاتر قانونی - گزارش دفتر روزنامه

از طریق درختواره گزارشات، گزارش شماره -۱۰۲۱ جهت گزارش گیری دفتر روزنامه می باشد. فیلترهای این گزارش به شرح ذیل می باشند:



عنوان فیلد

توضیحات

نوع سند

به صورت پیش فرض فقط در صورتی که اسناد دایم شده باشند، امکان استفاده از این گزارش وجود خواهد داشت.

از تاریخ

به صورت پیش فرض تاریخ شروع دوره مالی می باشد.

تا تاریخ

میبایست تاریخ پایان دوره مالی باشد.

شماره سند تکالیف قانونی

در صورتی که سند دستی به جهت تقسیم سود و تکالیف قانونی در سیستم ثبت کرده اید، شماره سند موقت را در این فیلد وارد کنید. این سند به عنوان سند تکالیف قانونی در گزارش نمایش داده خواهد شد.

وضعیت تاریخ در دفتر

در صورتی که سند کل به تفکیک روز صادر شده، گزینه تاریخ سند را انتخاب کنید.

در صورتی که سند کل به تفکیک ماه صادر شده، گزینه آخرین روز هر ماه را انتخاب کنید.



۵- دفاتر قانونی - گزارش دفتر کل

از طریق درختواره گزارشات، گزارش شماره ۹۲۰۰۱۶ جهت گزارش گیری دفتر کل می باشد. فیلترهای این گزارش به شرح ذیل می باشند:



عنوان فیلد

توضیحات

نوع سند

به صورت پیش فرض فقط در صورتی که اسناد دایم شده باشند، امکان استفاده از این گزارش وجود خواهد داشت.

از تاریخ

به صورت پیش فرض تاریخ شروع دوره مالی می باشد.

تا تاریخ

میبایست تاریخ پایان دوره مالی باشد.

شماره سند تکالیف قانونی

در صورتی که سند دستی به جهت تقسیم سود و تکالیف قانونی در سیستم ثبت کرده اید، شماره سند موقت را در این فیلد وارد کنید. این سند به عنوان سند تکالیف قانونی در گزارش نمایش داده خواهد شد.

وضعیت تاریخ در دفتر

در صورتی که سند کل به تفکیک روز صادر شده، گزینه تاریخ سند را انتخاب کنید.

در صورتی که سند کل به تفکیک ماه صادر شده، گزینه آخرین روز هر ماه را انتخاب کنید.