صنعت کاشی و سرامیک یک صنعت قدیمی و کهن می باشد که ریشه در ترکیب خاک و آب و آتش دارد . این صنعت از دیر باز ریشه در فرهنگ معماری و سنت کشورهای مختلف داشته و در طول تاریخ ، صنعتگران این حوزه را با عنوان هنرمندان عصرخود می شناختند . هرکجا در طول تاریخ ، بنایی ساخته میشد ، دستان هنرمند کاشی کاران ایرانی ، نقاشی بی مانندی را بر روی آن بنا ، ایجادمینمودند.این تاریخ هنری امروز تبدیل به یک صنعت گردیده است . تبدیل این تاریخ هنری به یک مجموعه صنعتی با عنوان شرکت تولید کننده کاشی و سرامیک ( وچینی بهداشتی) چالش هایی را برای سازمان ایجاد مینماید . چالش هایی از نوع تداوم تولید با کیفیت ، نگهداشت پرسنل متخصص ، طراحی مطابق با مدروز ، رقابت پذیری و ارتباط آن با سود آوری و محاسبه بهای تمام شده و... باعث گردیده تا موضوع مدیریت دیتا از طریق راهکارهای نرم افزاری یکپارچه به یکی از عناصر مهم در بقاء سازمان تبدیل گردد . .طبق آمار رسمی کشور ، در دهد ۹۰ شمسی ، ظرفیت اسمی کارخانه های تولیدکننده کاشی و سرامیک حدود ۷۰۰ میلیون مترمربع بوده است اما مجموع تولید این شرکت ها درهرسال از ۴۵۰ میلیون مترمربع فراتر نرفته است . ازاین مقدار تولید حدود ۵۰ در صد مصرف داخلی و مابقی صادرات میگردند . وجود ۶ شرکت کاشی و سرامیک در نمادبورس ، حاکی از اقبال این گونه شرکت ها در بازارسرمایه را دارند .
ما در شرکت سندپرداز ، با اجرای پروژه های ERP در حدود ۱۲ شرکت(زنجیره) تولید و عرضه کاشی و سرامیک در کشور ، دارای یک راهکار مشخص در زمینه استقرار ERP می باشیم و تلاش داریم تا بتوانیم در تحقق اهداف استراتژیک این صنعت به شرکت ها یاری نماییم .
کار ویژه های سندپرداز در صنعت کاشی،سرامیک و چینی بهداشتی
- مدیریت منابع مالی
- مدیریت اداری و منابع انسانی
- مدیریت زنجیره تامین
- مدیریت فروش و پخش
- مدیریت تولید
- حسابداری مدیریت
- کارویژه خزانه داری فرآیند محور
- کارویژه حسابداری خرید دین
- کارویژه مدیریت تسهیلات
- کارویژه بررسی شاخص های مالی
- کارویژه تهیه صورت های مالی
خزانه داری فرآیند محور
اتصال سیستم های خرید و فروش به سیستم دریافت پرداخت جهت ردگیری مطالبات و پرداخت دیون، همچنین انعطاف پذیری در نحوه پوشش فرآیندهای داخلی حوزه مالی از جمله درخواست های پرداخت و اعلامیه بدهکار و بستانکار و سایر فعالیت های خزانه داری.
حسابداری خرید دین
پوشش کامل فرآیند خرید دین همراه با الزامات قانونی و صدور اسناد مکانیزه و شناسایی وضعیت اسناد و هزینه ها و کارمزدهای پرداخت شده
مدیریت تسهیلات
پوشش انواع تسهیلات دریافت شده و مدیریت اقساط و پرداخت آنها به همراه صدور مکانیزه اسناد حسابداری و ارایه گزارش از وضعیت هر یک از تسهیلات به همراه شناسنامه تسهیلات و جرایم و هزینه های پرداخت شده جهت بازپرداخت تسهیلات.
بررسی شاخص های مالی
ارایه ابزار پیشرفته جهت تحلیل و بررسی شاخص های مالی سازمان و اتصال به داشبورد مدیریت که در نهایت منجر به ارایه اطلاعات صحیح و در زمان مناسب گردیده و ابزاری مناسب جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران می باشد.
تهیه صورت های مالی
ابزاری جهت تهیه صورت های مالی به دلخواه جهت نمایش اطلاعات و صورت وضعیت مالی سازمان برای استفاده ذینفعان داخلی و خارجی.
- کارویژه حسابداری مکانیزه نظام پرداخت ها
- کارویژه اتوماسیون اداری کارتابل محور
- کارویژه قوانین به روز در حوزه جبران خدمات کارکنان
حسابداری مکانیزه نظام پرداخت ها
یکپارچگی اطلاعاتی و سیستم های مالی و منابع انسانی سندپرداز، سهولت کاربری سیستم جهت صدور اسناد مکانیزه و صدور اسناد پرداخت مطالبات کارکنان را پی خواهد داشت به نحوی که فرآیند ثبت پرداخت حقوق و دستمزد تنها با چند کلیک قابل انجام باشد.
اتوماسیون اداری کارتابل محور
امکان پیاده سازی و طراحی فرم های اختصاصی و گردش آن در طی فرآیندهای تعریف شده در این سیستم وجود دارد.
قوانین به روز در حوزه جبران خدمات کارکنان
مطابق با تغییرات و الزامات قانونی امکان بهره مندی از آخرین امکانات و تغییرات در نظام محاسبه حقوق و دستمزد و جبران خدمات کارکنان وجود دارد.
- کارویژه مدیریت خریدهای خارجی
- کارویژه مدیریت سری ساخت(بچ نامبر) و کنترل انقضاء مواد ورودی در انبار و درجریان تولید
- کارویژه ارائه گزارشات متنوع براساس ویژگی های کالا
مدیریت خریدهای خارجی
درنرم افزار ERP شرکت سندپرداز ، ردیابی کلیه هزینه های مواد اولیهای که از خارج از کشور خریداری میشوند به صورت مستقل مورد بررسی قرارگرفته و ثبت میگردند که نهایتا منجر به محاسبه دقیق قیمت تمام شده سفارشات خارجی میشود. همچنین مسیرحرکت خریدهای خارجی در نرم افزار ERP سندپرداز بسیارچابک طراحی گردیده است و در کوتاهترین زمان امکان رسیدقطعی کالا در سیستم انجام میگردد.
مدیریت سری ساخت(بچ نامبر) و کنترل انقضاء مواد ورودی در انبار و درجریان تولید
این قابلیت در نرم افزار ERP شرکت سندپرداز وجود دارد تا برای هرکالای ورودی ( برحسب نیاز ) یک شماره منحصربه فرد باعنوان سری ساخت(یا بچ نامبر) اختصاص یابد و مدیریت تمام ابعاد وویژگی های این کالا تحت کنترل قراربگیرد . به طور مثال میتوان با این قابلیت اقدام به اجرای روش های انبارداری براساس تکنیک های FIFO و ... نمود.
ارائه گزارشات متنوع براساس ویژگی های کالا
تعریف خصوصیات دقیق کالا برای کنترل و گزارش گیری از قبیل Product Type (Full body، Digital Glazed و ..)، Product Group (کف ، دیوارو ...) و Color ( Grey ، Black ،Yellow )
- کارویژه مدیریت تحویل محصول
- کارویژه شناسنامه اطلاعات فنی محصولات
- کارویژه مدیریت وضعیت فعالیت درفرآیندفروش
- کارویژه اعتبارسنجی مشتریان
- کارویژه مدیریت موجودی در دسترس و موجودی قابل فروش
- کارویژه مدیریت حمل بر اساس ظرفیت ماشین
- کارویژه انتخاب واحدهای مختلف برای فروش کاشی و سرامیک
- کارویژه تفکیک مفاهیم مشتری و پروژه
- کارویژه گزارشات متنوع از سیستم فروش
مدیریت تحویل محصول
در فرآیندتولید محصول ، به پارتی تولیدی که از لحاظ ویژگی های مشتری مداری مانند شید رنگ و..... یکسان باشند یک شماره منحصر به فرد ( باعنوان سری ساخت یا بچ تولیدی) اختصاص می یابد . با اختصاص این شماره وظیفه تحویل محصولات به مشتری به سیستم ERP سند پرداز محول میگردد . زیرا براساس متراژ مورد نیاز مشتری ، طوری برنامه ریزی میگردد که از دو شیدرنگی به مشتری اختصاص پیدا نکند ، و فقط از یک شیدرنگ به مشتری تحویل داده شود.
شناسنامه اطلاعات فنی محصولات
ثبت و گزارشگیری از اطلاعات فنی محصول از قبیل گرید، سایز، درجه ، طیف رنگی ، شید و ... درقالب شناسنامه اطلاعات فنی محصولات در نرم افزار ERP محقق میگردد
مدیریت وضعیت فعالیت درفرآیندفروش
فرآیند فروش یک فرآیند فرابخشی می باشد . فرابخشی بودن یک فرآیند بدین معنا می باشد که اجرای یکفروش به یک مشتری دارای فعالیت های کنترلی مختلف در بخش های مختلف سازمان می باشد . ابتدا بخش فروش ، سفارش مشتری را ثبت مینماید و بعداز آن به صورت عمومی بخش مالی می بایست اعتبار مشتری بررسی ودر صورت وجود اعتبار برای مشتری ، مضعیت مربوط به وجود اعتبار برای مشتری را ثبت نماید . این موارد کنترلی برای فرآیندفروش باعث میگردد تا مدیریت وضعیت فعالیت ها به یک عنصر مهم در نرم افزار تبدیل گردد . روزانه ده ها مشتری (یا نماینده فروش) درخواست صدها نوع کالا را به شرکت میدهند و می بایست در این فرآیند فرابخشی کنترل های لازم برای جلوگیری از بروز ریسک های مالی و ..... انجام گردد .
اعتبارسنجی مشتریان
در این کارویژه تلاش میگردد تا فروش به شبکه مشتریان ونمایندگان براساس اعتبار هر مشتری ، انجام گردد .منظور از ایجاداعتبار یا اعتبارسنجی برای مشتری (یانماینده فروش) طراحی الگوریتم ها وقواعد داخلی ازقبیل سقف اعتباری ، اسناد تضمینی تودیع شده و ....می باشد . سیستم نرم افزاری سند پرداز فقط برای مشتریان (یا نمایندگانی) اجازه صدور حواله فروش را صادر مینماید که براساس الگوریتم های طراحی شده دارای اعتبار در سیستم نرم افزاری باشند .
مدیریت موجودی در دسترس و موجودی قابل فروش
در بخش فروش ، 2 اطلاعات بسیارمهم برای فعالیت فروشندگان مورد نیاز می باشد ، اطلاعات اول مربوط به میزان موجودی در دسترس و دومین اطلاعات ، میزان موجودی قابل فروش می باشد. این دو عدد لزوما با یکدیگر مساوی نمیباشند و اختلاف بین آنها مربوط به رزرو کالا توسط فروشندگان برای مشتریان(یا نمایندگان ) مختلف می باشند.
مدیریت حمل بر اساس ظرفیت ماشین
یکی از دغدغه های بسیارمهم در این صنعت ، موضوع لجستیک بیرونی یعنی ارسال محصولات به سمت انبارهای نمایندگان و یا ارسال محصولات به مشتریان می باشد . معمولا محصولات کاشی وسرامیک دارای ابعاد مختلف و بسته بندی های متنوعی می باشند و داشتن اطلاعات مربوط به نوع ماشین وبرنامه ریزی چیدمان محصولات در انواع ماشین ها ، نقش موثری در بهبود فرآیند لجستیک محصول ایجاد مینماید.
انتخاب واحدهای مختلف برای فروش کاشی و سرامیک
قابلیت انتخاب یکی از واحدهای اول یا دوم محصول به عنوان واحد فروش (کارتن یا متر یا کیلوگرم) در زمان ثبت پیش فاکتور
تفکیک مفاهیم مشتری و پروژه
با توجه به ماهیت مشتریان وتنوع آنها ، قابلیت جداسازی مفهوم مشتری ( ذی نفعی که فقط خرید میکند) وپروژه ( ذی نفعی که خرید میکند و مشغول اجرای یکپروژه وسیع می باشد ) در سیستم ERP سندپرداز موجود می باشد.
گزارشات متنوع از سیستم فروش
برخی از این گزارشات عبارتند از گزارشگیری از دفتر حساب برحسب کارشناس فروش ، گزارشگیری از دریافت های چک یا نقد از مشتری بر حسب کارشناسان فروش و....
- کارویژه امکان تعریف فام های مختلف
- کارویژه تفکیک خطوط مختلف تولید
- کارویژه امکان تعریف فرمول ساخت ثابت و متغیر برای هر محصول
- کارویژه امکان تعریف کالای مشابه و جایگزین
- کارویژه آلارم حداقل موجودی و نقطه سفارش برای هر کالا
- کارویژه پخت سوم
امکان تعریف فام های مختلف
چنانچه کاشی اصلی از فام های مختلف تشکیل شده باشد امکان توزیع همه فام ها برای کالا وجود دارد و بدون آن که نیاز به تعریف کد کالای جدید باشد ، فام تحت عنوان یک صفت به کالا اضافه شده و این موضوع از افزایش تعاریف کالا جلوگیری می نماید.
تفکیک خطوط مختلف تولید
سیستم به گونه ای طراحی شده که امکان تفکیک خطوط مختلف تولید شامل : گرانول سازی ، لعاب سازی ، رنگ سازی ، پخت اول و ... را فراهم نموده است . همچنین امکان گروه بندی و تشکیل نمودار درختی بر اساس زیر گروه و سرگروه را می دهد.
امکان تعریف فرمول ساخت ثابت و متغیر برای هر محصول
با توجه به تغییرات مقداری مواد در تولید نسبت به فرمول مرجع ( جهت رسیدن به شید / طیف درخواستی ) این امکان در اسناد تولید وجود دارد که پس از تعیین ضریب تولید نسبت به مرجع فرمول ، ریز مقادیر را بر اساس واقعیت تولید تغییر داد و موجودی واقعی را ثبت و ذخیره نمود.
امکان تعریف کالای مشابه و جایگزین
با توجه به تنوع مواد مصرفی متنوع از قبیل رنگ ، جوهر ، خاک و ... و جابجایی مواد مختلف ، این امکان در سیستم وجود دارد که با تعیین کالای مشابه ، چنانچه به هر دلیلی کالایی در انبار وجود نداشت سیستم پیشنهاد کالای جایگزین برای تولید را به کاربرمی دهد.
آلارم حداقل موجودی و نقطه سفارش برای هر کالا
کاربر با تعیین حداقل موجودی ، نقطه سفارش و میزان سفارش بدون کنترل متناوب موجودی کالا ( مواد و محصول ) می تواند با مشاهده آلارم موجودی ، کالایی را که مقدار آن در یک انبار خاص به حداقل رسیده با توجه به میزان سفارش ، درخواست دهد.
پخت سوم
مصرف محصول در محصول دیگر (پخت سوم و حاشیه) از انبار نامنطبق یا محصول. پخت سوم یکی از مراحل تولید در کارخانچات کاشی وسرامیک می باشد که بصورت خرید پیمانکاری از کارخانجات مخصوص انجام میگردد .کلیه مراحل مربوط به پخت سوم در یک کارخانه کاشی و سرامیک توسط این کارویژه انجام میگردد.
- کارویژه محاسبه بهای تمام شده در سطح سری ساخت
- کارویژه سناریو پذیری
محاسبه بهای تمام شده در سطح سری ساخت
منظور از سری ساخت ، تولید یک پارتی تولیدی از محصولات است که ویژگی های مورد نیاز مشتری یعنی رنگ ، شید و ... یکسان می باشد و در یک مرحله تولید شده است . سیستم نرم افزاری ERP سندپرداز این قابلیت را دارد تا بتواند بهای تمام شده تولد را در سطح یک سری ساخت محاسبه نماید.
سناریو پذیری
سناریوهای متفاوت در تسهیم هزینه ها در چرخه های متنوع مانند سناریوی استاندارد و سناریوی مدیریتی ، در سناریوی مدیریتی میتوان مثلا هزینه های اداری و فروش را نیز در تسهیم هزینه شرکت داد ، البته این سناریو جهت گزارشگری برای مدیریت میباشد و در اسناد مالی تاثیری نمیگذارد .سناریو پذیری به معنی وجود گزارشات متنوع برای مدیرانی است که اعتقاد به وجود دیتاهای درست و اصیل برای تصمیم گیری دارند.