مشتری مداری

افزایش سرعت، کارایی و دست یافتن به تجربه ی کلی برای مشتری مداری


ERP برای مدیریت زنجیره تامین:

در طول چند دهه گذشته، کسب و کارها از نرم افزار هوشمند اتوماسیون کسب و کار، برای به دست آوردن کارایی عملیاتی، افزایش بهره وری و دستیابی بیشتر سودآوری استفاده کرده اند. با گذشت زمان، کسب‌وکارها تکامل پیدا می کنند و باید با تغییرات مختلف در جریان بازار سازگار می شوند تا درسرعت باقی بمانند. برای این منظور، کسب‌وکارها باید عملیات های خود را در قسمت ها و عملکردهای مختلف مانند قسمت مالی، حسابداری، منابع انسانی، تولید، مدیریت مواد، مدیریت کیفیت، توزیع و فروش، خودکار و ساده کنند. سازمان‌ها از نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای مدیریت اطلاعات کسب‌وکار، ادغام سیستم‌های مختلف متفاوت، ساده‌سازی جریان‌های کاری و دستیابی به کارایی بیشتر در سازمان استفاده می‌کنند.


اکوسیستم زنجیره تامین:

اکوسیستم زنجیره تامین معمولا از تولید کنندگان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، خرده فروشان و مشتریان تشکیل شده است. مدیریت زنجیره تامین (SCM) شامل برنامه ریزی، اجرا، کنترل و نظارت بر فعالیت های تامین است.

راهکاری در ERP از جنبه های فیزیکی تامین کننده، مراقبت می کند که شامل قسمت های انبارداری و حمل و نقل می شود و از جنبه ی بازار مدیریت موثردرعرضه و تقاضا برای برآوردن خواسته های مشتری عمل می کند. نرم افزاری غنی از ویژگی های ERP که به ارزش کل زنجیره کسب و کار، از خرید مواد تا تحویل محصول نهایی به مشتری، می افزاید. یک راهکار کارآمد ERP، سه جریان کلیدی را هماهنگ و یکپارچه می کند: جریان مواد، جریان اطلاعات و جریان های مالی.


ERP به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت زنجیره تامین:

مدیریت زنجیره تامین بخشی جدایی ناپذیر از راه حل های ERP است که توسط چندین شرکت پذیرفته شده است.

تولیدکنندگان باید با تامین کنندگان و شرکای مختلف تعامل داشته باشند تا مواد اولیه و منابع را در زمان مناسب و به مقدار مناسب به دست آورند تا کالاهای نهایی را به بازار عرضه کنند. کسب و کارها به طور فعال بر چندین استراتژی زنجیره تامین برای افزایش بهره وری کارخانه، افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه های تولید تمرکز می کنند. با گسترده تر شدن و جهانی شدن عملیات ها در کسب و کار، ادغام SCM اهمیت بیشتری پیدا می کند. راهکار ERP می‌تواند از بخش های متعددی، مانند تولید تا سفارش، مهندسی تا سفارش و پیکربندی تا سفارش پشتیبانی کند و حمایت از عملیات را در چندین سایت مختلف در زمان درست و واحد ارائه دهد. راه کار ERP می تواند مسیری را که محصولات شرکت از مبداعرضه کننده تا انبار و در نهایت به فروشگاه برای استفاده ی خریدار طی می کنند را ساده کند. در نتیجه، کسب و کارها می توانند از اختلال در زنجیره تامین جلوگیری کنند.


نقش ERP در مدیریت زنجیره تامین:

۱. تقاضا و برنامه ریزی:

در سیستم ERP که برای مدیریت زنجیره تامین در نظر گرفته می شود، می تواند به صورت اتوماتیک و خودکار، تقاضا را هنگام دریافت سفارش ایجاد کند. ERP همچنین با ایجاد برنامه ریزی موثر کاری، می تواند مدیریت زنجیره ی تامین را ساده کند. در نتیجه، سوپروایزر ها می توانند در زمان درست بدانند که چه منابعی مصرف شده و تمام شده اند و چه منابعی در حال استفاده شدن است. این به آنها کمک می کند تا تاریخ های تحویل محصول را برنامه ریزی کنند. تولید باید زمانی شروع شود که موجودی و مواد اولیه پر باشد. ERP این اطمینان را میدهد که سیاست های تولید با تقاضا سازگار است، جایگزین کردن منابع و دوباره پر کردن آن در زمان مناسب انجام می شود و موجودی منابع مشخص است.


۲. تدارکات:

ERP که برای SCM در نظر گرفته شده است، راه موثرتری برای مدیریت تدارکات و عرضه کالاها، خدمات و سایر منابع در سراسر زنجیره ارائه می دهد. راهکارERP، از اداره ی منابع تولید و انبار گرفته تا مدیریت فرآیندهای حمل و نقل و اجرا، از تمام عناصر زنجیره تامین مراقبت می کند. چندین وظیفه که از طریق انسانی و دستی انجام می شد، مانند برقراری ارتباط با فروشندگان و تامین کنندگان وهمچنین پیگیری ارتباطات را می توان به راحتی با ERP به صورت خودکار انجام داد.


۳. تولید:

سیستم ERP امکان ایجاد صورتحساب اجناس (BOM) را به طور مشخص برای هر کدام ازاجناس فراهم می کند. پس از شروع تولید، تمام سوابق مربوط به منابع ماشینی و نیروی کار ایجاد شده و در زمان درست به روزرسانی می شوند. کلیه مدارک حمل و نقل از طریق سیستم ERP برای مدیریت صحیح زنجیره تامین و حذف خطاهای ناشی از فرآیندهای دستی، ثبت می شود. این سیستم می تواند این اطمینان را بدهد که محصولات به موقع ارسال خواهند شد و می توانند در تاریخ مقرر تحویل داده شوند. ERP که نرمافزاری کامل از ویژگی های مختلف است و به سفارشات و وظایف شغلی کمک می کند تا تمام تغییرات لحظه آخری را ثبت و به روزرسانی می کند، به طوری که فرآیند تولید به موقع کامل شود.


۴. حمل و نقل:

پس از ارسال کالا، نرم افزار ERP می تواند فاکتوری ایجاد کند که در نهایت باید برای مشتری ارسال شود. سیستم ERP به نگهداری محموله ها در انبار مرکزی برای سفارش های مشتری و تمام جزئیات تحویل کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اقلام به موقع تحویل می شوند. علاوه بر این، عملکردهای موجود در سیستم به تصمیم گیری در مورد روش های بسته بندی و تعیین معیارهایی برای بررسی کیفیت برای بسته های داخلی و خارجی کمک می کند. با کمک ERP، شرکت ها می توانند مشکلات و تفاوت هایی که در منابع وجود دارد را در لیست وظایف حل کنند.


مزایای رقابتی ERP در مدیریت زنجیره تامین:

راه‌حل‌های مدرن ERP با بالا بردن سطح کیفی کارایی در بخش‌های مختلف و سهامداران کلیدی متشکل از تأمین‌کنندگان و شرکا، دربخش های مختلف در زنجیره ی تأمین بر ارزش این بخش ها می‌افزایند. اتوماسیون کل گردش کار از خرید تا تحویل محصول منجر به کاهش قابل توجه هزینه های پیش رو و عملیاتی می شود. ERP مدرن، مسیری را که مواد و امور مالی و اطلاعات از تامین کننده به مشتریان طی می کنند را ساده می کند. در پایان، یک راهکار قوی ERP، برای مدیریت زنجیره تامین به خرده فروشان کمک می کند تا کنترل کاملی از هزینه ذخیره سازی داشته باشند و نیاز و تقاضای مشتری را برآورده کنند.

برخی از مزایای کلیدی که ERP برای زنجیره تامین در کسب و کارها پیشنهاد می دهد عبارتند از:

  • پیش‌بینی برای تقاضاهای تاثیرگذار و موجودی خالص: راهکار ERP در SCM، دقت درپیش‌بینی برای تقاضا را ارتقا می‌بخشد و تضمین می‌کند که هزینه موجودی در صورت فرآیند تولید در حجم های بزرگ را به حداقل می‌رساند. موجودی مشخص، برای پرداختن به روش تولید به موقع برای کاهش هزینه تولید و انعطاف پذیر نگه داشتن زنجیره تامین، ضروری است.
  • کاهش گلوگاه های تولید: ERP برای زنجیره تامین به طور قابل توجهی تنگناهای بین فرآیندهای داخلی و تامین کنندگان خارجی را کاهش می دهد. راهکار مدرن به مدیریت مناسب تدارکات و تامین کالاها، خدمات و سایر منابع مورد نیاز در سراسر زنجیره تامین کمک می کند.
  • شفافیت از طریق کسب و کار: دیدگاه تلفیقی از زنجیره تامین، مدیران اجرایی کسب و کار را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه و متعادل تری با ERP برای زنجیره تامین اتخاذ کنند.


ERP برای مدیریت زنجیره تامین به رشد کلی سازمان کمک می کن:

شرکت ها باید پیشرفت قابل توجهی را در رشد کلی سازمان، در عملکرد لجستیک ایجاد کنند. کلید به حداکثر رساندن راندمان عملیاتی از طریق به حداقل رساندن درهدر دادن فضا بین قفسه های فروشگاه و کاهش هزینه های صرف شده در انبارها یا مراکز توزیع می باشد. طبق آمار اخیر، مشاغل حداقل ۲۵ درصد از بودجه خود را صرف ERP می کنند که دارای ویژگی های مدیریت زنجیره تامین قوی است. راهکار ERP بخش جدایی ناپذیر از مدیریت ریسک زنجیره تامین است که کل زنجیره را برای سازگاری با تغییرات تقاضای بازار انعطاف پذیرتر می کند. یک زنجیره تامین سریع نه تنها بهره وری را برای فرآیند تولید به ارمغان می آورد، بلکه امکان ردیابی بهتر استفاده از منابع را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، هم افزایی بین ERP و زنجیره تامین، کارایی مدیریت زنجیره تامین بهتری را برای صاحبان فروشگاه ها فراهم می کند که منجر به ROI قابل توجهی می شود. در نهایت، راه کار ERP یک نمای کلی از کل عملیات تجاری ارائه می دهد