فرایند پخش مویرگی

رساندن محصول و یا خدمت به دست مصرف کننده از طریق شبکه توزیع انجام می شود و اصطلاحا پخش مویرگی نامیده می شود. شبکه توزیع شامل عمده فروشان، خرده فروشان و توزیع کنندگان است. کانال های توزیع می توانند مستقیم و یا غیر مستقیم باشند. در روش مستقیم، مشتری می تواند به صورت مستقیم از تولیدکننده خرید کند، حال آنکه در نوع غیر مستقیم، توزیع از طریق عناصر واسطه مانند عمده فروشان و یا خرده فروشان انجام می شود. در روش دوم با توجه به تعدد و گستردگی جغرافیایی، هماهنگی بین عناصر زنجیره بسیار با اهمیت است. کسب و کارهایی مانند صنایع غذایی، مصرفی، بهداشتی، آرایشی و ... با توجه به ماهیت صنعت نیاز به شبکه های توزیع غیرمستقیم دارند.

فرایند پخش مویرگی به صورت کارآمد در یکپارچگی با فرایندهای فروش، تولید و انبار اش است و به همین دلیل در سیستم های ERP بخوبی پوشش داده می شود. تعریف مناطق و شعب، کانال های توزیع و مسیرهای پخش، توزیع کنندگان و اطلاعات مکان های فیزیکی مشتریان بایستی در سیستم تعریف شود. همچنین امکان سفارشگیری و تحویل به صورت آنلاین (غالبا از طریق تبلت)، تجمیع سفارشات، بررسی موجودی انبار و رزرو موجودی، بررسی سفارشات و تخصیص به موقع در فرایند پخش مویرگی دیده شده است.



امکانات سیستم مدیریت پخش مویرگی:


  • امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به ویزیتورها
  • امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط بهتوزیع کنندگان
  • امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به مشتریان (مغازه‌ها/ داروخانه ها/و..)
  • امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به شعب پخش
  • امکان معرفی جغرافیای فروش
  • امکان معرفی مسیرهای پخش
  • امکان تفکیک یا عدم تفکیک مسیرهای پخش از مسیرهای توزیع
  • شناسایی مشتریان هر مسیر
  • شناسایی ویزیتور هر مسیر با امکان تغییر ویزیتور در هر زمان
  • ثبت بازه تاریخی موثر در لیست قیمت
  • قیمت گذاری بر اساس گروه مشتریان
  • قیمت گذاری بر اساس گروه کالا
  • قیمت گذاری بر اساس توزیع جغرافیایی و مناطق و مسیرها ،
  • قیمت گذاری بر اساس تاریخ انقضاء کالا
  • قیمت گذاری بر اساس ترکیب موارد فوق
  • امکان فعال یا غیر فعال کردن لیست قیمت
  • امکان تعریف انواع تخفیف و پروموشن ( تخفیف کالایی و جایزه ) با امکانات
  • تخفیفات موردی
  • تخفیفات دوره ای
  • تخفیفات پلکانی
  • تخفیفات بر اساس مشتری یا گروه مشتریان یا طبقه مشتریان
  • تخفیفات بر اساس گروه کالا
  • تخفیفات بر اساس توزیع جغرافیایی و مناطق و مسیرها
  • تخفیفات بر اساس تاریخ انقضاء کالا
  • امکان فعال یا غیر فعال کردن لیست تخفیفات
  • امکان تعریف انواع پروموشن ( تخفیفات کالایی و جایزه )
  • تعیین سیاست های انواع پرداخت و تسویه مالی
  • امکان دریافت آنلاین یا آفلاین سفارش های فروش از تبلت سفارش گیری