فرایند پخش مویرگی
رساندن محصول و یا خدمت به دست مصرف کننده از طریق شبکه توزیع انجام می شود و اصطلاحا پخش مویرگی نامیده می شود. شبکه توزیع شامل عمده فروشان، خرده فروشان و توزیع کنندگان است. کانال های توزیع می توانند مستقیم و یا غیر مستقیم باشند. در روش مستقیم، مشتری می تواند به صورت مستقیم از تولیدکننده خرید کند، حال آنکه در نوع غیر مستقیم، توزیع از طریق عناصر واسطه مانند عمده فروشان و یا خرده فروشان انجام می شود. در روش دوم با توجه به تعدد و گستردگی جغرافیایی، هماهنگی بین عناصر زنجیره بسیار با اهمیت است. کسب و کارهایی مانند صنایع غذایی، مصرفی، بهداشتی، آرایشی و ... با توجه به ماهیت صنعت نیاز به شبکه های توزیع غیرمستقیم دارند.
فرایند پخش مویرگی به صورت کارآمد در یکپارچگی با فرایندهای فروش، تولید و انبار اش است و به همین دلیل در سیستم های ERP بخوبی پوشش داده می شود. تعریف مناطق و شعب، کانال های توزیع و مسیرهای پخش، توزیع کنندگان و اطلاعات مکان های فیزیکی مشتریان بایستی در سیستم تعریف شود. همچنین امکان سفارشگیری و تحویل به صورت آنلاین (غالبا از طریق تبلت)، تجمیع سفارشات، بررسی موجودی انبار و رزرو موجودی، بررسی سفارشات و تخصیص به موقع در فرایند پخش مویرگی دیده شده است.
امکانات سیستم مدیریت پخش مویرگی:
- امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به ویزیتورها
- امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط بهتوزیع کنندگان
- امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به مشتریان (مغازهها/ داروخانه ها/و..)
- امکان معرفی و ثبت اطلاعات کامل مربوط به شعب پخش
- امکان معرفی جغرافیای فروش
- امکان معرفی مسیرهای پخش
- امکان تفکیک یا عدم تفکیک مسیرهای پخش از مسیرهای توزیع
- شناسایی مشتریان هر مسیر
- شناسایی ویزیتور هر مسیر با امکان تغییر ویزیتور در هر زمان
- ثبت بازه تاریخی موثر در لیست قیمت
- قیمت گذاری بر اساس گروه مشتریان
- قیمت گذاری بر اساس گروه کالا
- قیمت گذاری بر اساس توزیع جغرافیایی و مناطق و مسیرها ،
- قیمت گذاری بر اساس تاریخ انقضاء کالا
- قیمت گذاری بر اساس ترکیب موارد فوق
- امکان فعال یا غیر فعال کردن لیست قیمت
- امکان تعریف انواع تخفیف و پروموشن ( تخفیف کالایی و جایزه ) با امکانات
- تخفیفات موردی
- تخفیفات دوره ای
- تخفیفات پلکانی
- تخفیفات بر اساس مشتری یا گروه مشتریان یا طبقه مشتریان
- تخفیفات بر اساس گروه کالا
- تخفیفات بر اساس توزیع جغرافیایی و مناطق و مسیرها
- تخفیفات بر اساس تاریخ انقضاء کالا
- امکان فعال یا غیر فعال کردن لیست تخفیفات
- امکان تعریف انواع پروموشن ( تخفیفات کالایی و جایزه )
- تعیین سیاست های انواع پرداخت و تسویه مالی
- امکان دریافت آنلاین یا آفلاین سفارش های فروش از تبلت سفارش گیری